Når Sebastian Henriksen (24) står opp om morgenen, er det første han gjør å rense ansiktet med en ansiktsrens, og ta på seg en god krem.
– Men det må gå kjapt om morran. Så rutina mi er å vaske seg nøye morgen og kveld, og så er det en sånn ansiktsrens, og så en fuktighetskrem, egentlig. Og det synes jeg funker fett. Det er veldig enkelt og ok å bruke.
Han har lagt merke til at det blir stadig flere skjønnhetsprodukter til menn.
– Spesielt mer rendyrkede herrekolleksjoner på hudpleie. Vi må ha noe som vi vet er til menn når vi går og handler.
Henriksen er bystyrerepresentant for Høyre i Tromsø, og har i en årrekke jobbet med mote i ulike sammenhenger.
– Jeg tror jeg er som mange andre menn; jeg er opptatt av både helse og klær, og er litt forfengelig, sier han og fortsetter:
– Mange av oss, både damer og menn, er opptatte av dette, selv om ikke menn snakker like mye om det. Men jeg ser det jo i styremøter og sånt, at mange menn er opptatt av utseendet.
– Skal stå «herre» på
Tobias Bentsen (21) har jobba i kosmetikkbransjen i flere år. Han forteller at det er en betydelig større andel av yngre gutter som kommer innom for å kjøpe eksempelvis en concealer (brukes for å skjule ujevnheter i huden, journ.anm.) for å dekke urenheter eller kviser.
Den eldre generasjonen menn er som regel litt mer synlig brydd når de kommer og skal ha noe, erfarer han.
Tobias Bentsen fra Tromsø har jobba med kosmetikk i flere år, og sier han har solgt sminke til mange gutter på sin alder.
Foto: Hjalmar S. Westgård.Han forteller at flere kjeder nå har begynt med egne kosmetikkmerker for menn. Og da skal det gjøres klinkende klart at dette er for gutta.
– Det er flere som poengterer at det skal stå «herre» på. Det er jo litt artig på en måte, hud er jo hud.
– Det kan jo hende at mange synes det er litt tabu, eller at de ikke føler seg så mandig som de kanskje er dersom de bruker slike skjønnhetsprodukter, sier han.
Selv bruker han nok mer enn gjennomsnittsmannen. Både en toner, for å lukke porene, ulike typer serum, som trekker dypere inn i hudlagene. Solfaktor 50 bruker han også hele året.
– Vi har jo bare én hud, så man må jo ta vare på den man har. Skal ikke ha noen rynker her i gården, spøker han.
Eksplosjon i markedet
NRK har vært i kontakt med flere aktører i skjønnhetsmarkedet som satser stort på herrene.
Kjeden Gents er en av flere som har vokst seg store på skjønnhetsprodukter til norske menn det siste tiåret. Regnskapstallene viser at omsetningen har mangedoblet seg fra omkring 10 millioner svenske kroner i 2011, til 66 millioner i 2019.
Sofie Okstad, markedssjef i Gents.
Foto: Gents.– Norge er det nest største markedet hos oss. Det blir flere og flere produkter. Vi ser at våre kunder er den bevisste mannen som liker å ta hånd om seg selv. De vil være fine, ta mer tid for seg selv, når det gjelder alt fra barbering til hudpleie, sier Okstad.
Administrerende direktør Eric Rivelsrud i kjeden Fredrik & Louisa bekrefter også at segmentet har vokst jevnlig de siste årene.
«For HIM»: Med motorsykkel som dekor og store bokstaver på reolene, markeres det tydelig hvem den nye «Men's Lounge» er ment for.
Foto: Knut Neerland - Magent Foto / Knut Neerland / Magent FotoKjeden har i samarbeid med Steen & Strøm nylig åpnet det de har døpt «Men's Lounge» inne hos sistnevnte i Oslo. Den retter seg direkte mot menn hos kjøpesenter i hjertet av Oslo. Det skal ikke være til å ta feil av hvem skjønnhetsavdelinga er laget for, hvor menn kan føle seg «hjemme».
– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på det. Det er kosmetikk, skjeggpleie, ansiktspleie, og flere andre produkter. Det er stadig flere menn som bruker litt sminke, men det er hudpleiedelen og duft som har kommet lengst, sier han.
– Denne herreavdelingen viser noe av potensialet som ligger i dette markedet også i tiden som kommer.
LES MER: