– Høyre vil jobbe for at E8 realiseres med ny trasé på østsiden av Ramfjorden, og Høyre vil akseptere at prosjektet finansieres ved hjelp av brukerbetaling, skriver partiet i en pressemelding.
I forrige uke la Transportetatene frem sitt grunnlagsdokument for Nasjonal Transportplan (NTP) 2018–2029.
I dette var E8 Sørbotn-Lauksletta lagt inn med ny trasé på østsiden av Ramfjorden, men Høyre er ikke fornøyd med at Transportetatene ikke har prioritert E8 gjennom Ramfjorden høyere opp.
– Viktig å ikke få panikk
Partiet vil likevel presisere at dette er fagetatenes forslag til prioritering, og at det politiske arbeidet med Nasjonal Transportplan nettopp har startet.
Torsdag forrige uke innkalte gruppeleder for Tromsø Høyre, Erlend Svardal Bøe til et gruppemøte for å drøfte saken.
– Jeg mener at hvis brukerbetaling er noe som må til for å få realisert prosjektet raskest mulig, så kan Høyre være med på det, sier han til NRK.
Gruppelederen mener det er viktig å ikke få panikk.
– Dette er fagetatene som har lagt fram sitt grunnlagsdokument der E8 ikke er prioritert høyt nok, så jeg tror det er viktig at vi har is i magen og jobber sammen over partigrensene for å få fortgang i prosjektet, sier Svardal Bøe.
– Uklokt å starte omkamp
Mandag ettermiddag klokka 16 har byrådet innkalt til tverrpolitisk møte om E8 gjennom Ramfjorden.
– Alle partiene i Tromsø har et ansvar, og derfor er jeg svært positiv til et tverrpolitisk møte i denne saken.
Erlend Svardal Bøe mener det vil være uklokt på dette tidspunktet, og så tidlig i prosessen, å starte en omkamp om hvor E8 skal gå.
– I første omgang må vi jobbe for å få klare politiske signal om at det er politisk vilje i storting og i regjering for å prioritere E8 gjennom Ramfjorden høyere opp enn det transportetatene har gjort i sitt dokument.
– Nå det politiske arbeidet begynner
Men gruppelederen mener at om disse politiske signalene ikke kommer, kan ikke Høyre stikke hodet i sanden.
– Og vi må gjøre nye vurderinger av prosjektet for å få det realisert fortest mulig.
Han har allerede vært i kontakt med flere sentrale samferdselspolitikere i Høyre og Frp for å sette i gang en dialog hvor målet er at E8 med ny trasé på østsiden av Ramfjorden skal realiseres tidligst mulig i Nasjonal Transportplan.
– Alle de politiske partiene i Tromsø har et ansvar for å jobbe opp mot sine partier på storting og i regjering. Det er nå det politiske arbeidet begynner, sier Svardal Bøe.