Henlegger anmeldelse mot norske rederier

Rederiene var anmeldt for lovbrudd til sjøs, men nå henlegges sakene av politiet. De skylder på manglende kapasitet.

Illustrasjonsbilde, baug, båt, skip, lastebåt

Sjømannsforbundet mener en rekke norske fraktefartøy med utenlandsk mannskap har brutt loven ved å oppholde seg for lenge i Norge.

Foto: CHRISTIAN KRÅKENES / NRK

– Det er fritt frem å bryte loven uten konsekvenser. Tannløst og uholdbart, sier Terje Hernes Pettersen i Norsk Sjømannsforbund.

I april i fjor anmeldte forbundet ti rederier og enda flere fraktefartøy for brudd på NIS-reglene. Dette er regler som gir rederne anledning til å gi ansatte internasjonale lønns- og arbeidsvilkår.

Det er i utgangspunktet forbudt å seile mellom norske havner med NIS-flagg.

Forbudet skal hindre sosial dumping og at norske arbeidsplasser blir utkonkurrert.

I 2015 innførte regjeringen et unntak.

Politiet bekrefter at de har henlagt saken. Dette fordi de ikke har kapasitet til å etterforske den.

– Vurderingen var at saken ville kreve betydelige ressurser – blant annet som følge av at anmeldelsen gjelder ti rederier.

Det sier politiinspektør Pål Jæger-Pedersen i Sør-Vest politidistrikt.

– Vi reagerer sterkt på at politiet ikke prioriterer lovbrudd til sjøs, sier Terje Hernes Pettersen i Sjømannsforbundet.

Forbundet mener vilkårene for å seile med NIS er brutt. Skipene har vært mer i norske enn i utenlandske farvann.

– Rederiene hadde ikke lov til å operere i NIS med billig utenlandsk arbeidskraft over tid, forklarer Pettersen.

Henlegger sak mot Hurtigruten

Forbundet anmeldte nylig også Hurtigruten i en annen sak.

De brukte cruiseskipet MS «Fridtjof Nansen» som hotell på Vestlandet i forbindelse med innspilling av en film. Skipet er registrert i NIS og lønnet mannskapet langt under norske vilkår.

Politiadvokat Mathias Häber i Møre og Romsdal politidistrikt sier Hurtigruten brøt utlendingsloven.

– Saken er henlagt i det en finner at allmenne hensyn ikke krever påtale, sier Häber.

Hurtigruteskipet Fridtjof Nansen

Hurtigruten brøt ifølge politiet loven da de brukte skipet MS «Fridtjof Nansen» som hotell i Hellesylt i Stranda.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRK

Han sier regelverket kan fremstå som noe uklart.

– Forholdet kan, etter vår mening, tilskrives en rettsvillfarelse fra Hurtigrutens side.

Häber viser også til at selskapet tok grep ved å bytte ut skip og besetning på oppdraget.

– Dette bekrefter at bruken av MS «Fridtjof Nansen» lå godt innenfor reglene for NIS-skip. De ansatte er sjøfolk som opererer innenfor rammene som gjelder for besetning på NIS-skip, og det foregår ikke sosial dumping på våre NIS-skip, sier Anne Marit Bjørnflaten.

Hun er direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.

Bjørnflaten avviser at de brukte Hurtigrutens cruiseskip for å spare penger.

– Skipet ble valgt fordi det var best egnet, ikke minst av smittevernfaglige hensyn.

Lastebåt, sjø, hav.

Norsk internasjonalt skipsregister ble innført for å bedre konkurransevilkårene for norske skip i utlandet.

Foto: Christian Kråkenes / NRK

Vil ikke gripe inn

Næringsdepartementet kan i dag slette skip fra NIS dersom rederier bryter loven. Sjøfartsdirektoratet kan gi overtredelsesgebyr.

– Vi finner ikke grunnlag til å ilegge gebyr for hendelser som skjedde før rettstilstanden ble klargjort, sier kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i direktoratet.

Næringsminister Iselin Nybø (V) la nylig frem en ny bestemmelse i forskrift. Den skal gjøre rettstilstanden for NIS-skip tydeligere.

Regjeringen la til rette

NRK har denne uken fortalt hvordan regjeringen har lagt til rette for at Hurtigruten skal kunne bruke billig arbeidskraft på cruise i Norge.

Hurtigruten mener de ikke har brutt loven, og de får støtte fra myndighetene.

Les også: