– Det er fritt frem å bryte loven uten konsekvenser. Tannløst og uholdbart, sier Terje Hernes Pettersen i Norsk Sjømannsforbund.
I april i fjor anmeldte forbundet ti rederier og enda flere fraktefartøy for brudd på NIS-reglene. Dette er regler som gir rederne anledning til å gi ansatte internasjonale lønns- og arbeidsvilkår.
Det er i utgangspunktet forbudt å seile mellom norske havner med NIS-flagg.
Forbudet skal hindre sosial dumping og at norske arbeidsplasser blir utkonkurrert.
I 2015 innførte regjeringen et unntak.
Politiet bekrefter at de har henlagt saken. Dette fordi de ikke har kapasitet til å etterforske den.
– Vurderingen var at saken ville kreve betydelige ressurser – blant annet som følge av at anmeldelsen gjelder ti rederier.
Det sier politiinspektør Pål Jæger-Pedersen i Sør-Vest politidistrikt.
– Vi reagerer sterkt på at politiet ikke prioriterer lovbrudd til sjøs, sier Terje Hernes Pettersen i Sjømannsforbundet.
Forbundet mener vilkårene for å seile med NIS er brutt. Skipene har vært mer i norske enn i utenlandske farvann.
– Rederiene hadde ikke lov til å operere i NIS med billig utenlandsk arbeidskraft over tid, forklarer Pettersen.
Henlegger sak mot Hurtigruten
Forbundet anmeldte nylig også Hurtigruten i en annen sak.
De brukte cruiseskipet MS «Fridtjof Nansen» som hotell på Vestlandet i forbindelse med innspilling av en film. Skipet er registrert i NIS og lønnet mannskapet langt under norske vilkår.
Politiadvokat Mathias Häber i Møre og Romsdal politidistrikt sier Hurtigruten brøt utlendingsloven.
– Saken er henlagt i det en finner at allmenne hensyn ikke krever påtale, sier Häber.
Hurtigruten brøt ifølge politiet loven da de brukte skipet MS «Fridtjof Nansen» som hotell i Hellesylt i Stranda.
Foto: Alf-Jørgen Tyssing / NRKHan sier regelverket kan fremstå som noe uklart.
– Forholdet kan, etter vår mening, tilskrives en rettsvillfarelse fra Hurtigrutens side.
Häber viser også til at selskapet tok grep ved å bytte ut skip og besetning på oppdraget.
– Dette bekrefter at bruken av MS «Fridtjof Nansen» lå godt innenfor reglene for NIS-skip. De ansatte er sjøfolk som opererer innenfor rammene som gjelder for besetning på NIS-skip, og det foregår ikke sosial dumping på våre NIS-skip, sier Anne Marit Bjørnflaten.
Hun er direktør for myndighetskontakt i Hurtigruten.
Bjørnflaten avviser at de brukte Hurtigrutens cruiseskip for å spare penger.
– Skipet ble valgt fordi det var best egnet, ikke minst av smittevernfaglige hensyn.
Norsk internasjonalt skipsregister ble innført for å bedre konkurransevilkårene for norske skip i utlandet.
Foto: Christian Kråkenes / NRKVil ikke gripe inn
Næringsdepartementet kan i dag slette skip fra NIS dersom rederier bryter loven. Sjøfartsdirektoratet kan gi overtredelsesgebyr.
– Vi finner ikke grunnlag til å ilegge gebyr for hendelser som skjedde før rettstilstanden ble klargjort, sier kommunikasjonssjef Dag Inge Aarhus i direktoratet.
Næringsminister Iselin Nybø (V) la nylig frem en ny bestemmelse i forskrift. Den skal gjøre rettstilstanden for NIS-skip tydeligere.
Regjeringen la til rette
NRK har denne uken fortalt hvordan regjeringen har lagt til rette for at Hurtigruten skal kunne bruke billig arbeidskraft på cruise i Norge.
Hurtigruten mener de ikke har brutt loven, og de får støtte fra myndighetene.
Les også: