Hopp til innhold

Slik ble helikopteret kastet i kraftledningen

Helikopter krasjet i kraftlinje og styrtet. Nå er havarikommisjonen ferdig med granskningen.

Helikopterstyrt

På dette bildet av helikopteret som styrtet på Sørøya har Havarikommisjonen merket av hvor det traff kraftlinja.

Foto: Hasvik lensmannskontor

Helikopteret og piloten var på Sørøya i Finnmark for å hjelpe en slektning med å se etter gjenglemte reinsdyr i forbindelse med reinsamling i september 2009.

Helikopteret styrtet etter å ha truffet en kraftlinje under innflygning før landing.

Havarikommisjonen har nå avsluttet sin granskning av hendelsen.

Mener det var god margin

Da det var tid for pause valgte piloten et landingssted som innebar at han måtte fly over en kraftlinje med tre ledninger.

Piloten startet innflygning mot landingsstedet på tvers av kraftledningene, og forklarer selv til Havarikommisjonen at han la opp til å fly over med god margin.

Fløy inn i høyspentledning

Skadet kraftledning

To høyspentledninger ble kuttet tvers av, mens denne ble fliset rimelig godt opp da helikopteret traff.

Foto: Hasvik lensmannskontor

Likevel traff piloten kraftledningene, to av disse røk tvers av, mens en siste ble flerret opp.

Ifølge piloten skal sterk fallvind ha presset helikopteret ned like før passering av
kraftlinjen. Han forsøkte å motvirke dette med å heve helikopterets nese, men
klarte ikke å unngå sammenstøt.

Helikopteret styrtet - ikke langt unna kraftlinja - og tok også med seg en telefonledning på vei ned.

Ingen personer skadd

Landingen ble myk, men underlaget skrånet sideveis og helikopteret veltet rolig over på venstre side.

Hovedrotorbladene kappet telefonledningen og slo inn i en tilhørende stolpe før helikopteret kom til ro liggende på venstre side.

Helikopteret ble betydelig skadet da det traff kraftledningen og senere bakken.

Ingen personer ble skadd i styrten, men store deler av Hasvik kommune ble uten strøm som følge av hendelsen.

Fryktet brannutvikling

Etter styrten fryktet helikopterpiloten at det skulle begynne å brenne.

Han har forklart for Havariskommisjonen at han løsnet setebeltene sine samtidig som han ropte til passasjeren at han måtte løsne beltene og komme seg ut.

Begge var uskadet og kom seg raskt ut gjennom venstre frontvindu som ble knust i sammenstøtet med bakken.

– Burde ikke flydd over ledningene

Havarikommisjonen konkluderer med at det er sannsynlig at det var fallvind som førte til at ulykken skjedde, og støtter dermed pilotens forklaring.

De kommer likevel med en oppfordring om at piloter bør velge landingssted og innflygningsruter utenom høyspentledninger dersom det er mulig.

Om man må fly over kraftlinjer i lav høyde, bør man fly over mastene - da det er lettere å beregne høyde og avstand, avslutter Havarikommisjonen rapporten med.

Helikopterstyrt, kart over Sørøya