– Ja, vi har tapt svært mye penger i Tromsø. Dette kan ikke fortsette, sier adm. direktør Philipp Engedal i Nobina til NRK.
I 2012 tok Nobina over busskjøringen i Tromsø etter å ha lagt inn et anbud på drøyt 1,65 milliarder kroner. Cirka 200 millioner kroner lavere enn anbudet til Cominor, som hadde byrutene tidligere.
Men i løpet av de første driftsårene i Tromsø har selskapet tapt store summer.
- Les også:
I anbudet ble det stilt krav til om å bruke hybridbusser. Disse var ikke skikkelig utprøvd, og selskapet har hatt mange uheldige episoder på tromsøveiene.
- Les også:
- Les også:
– Store forbedringer
Dette har ført til kostbare ombygginger av bussene.
– Dette viser at vi måtte bestille nytt materiell på gale premisser, mener Engedal.
Troms fylkestrafikk forholder seg til kontrakten som ble inngått, og vil ikke gjøre endringer.
- Les også:
- Les også.
- Les også:
– Men vi har gjort forbedringer i Tromsø det siste året, med lavere vedlikeholdskostnader og vi har også lavere sykefravær blant sjåførene, sier Engedal.
Flere uavklarte saker
Striden med Troms fylkestrafikk fortsetter. Nobina har sendt stevning til Nord-Troms tingrett der selskapet krever 19 millioner kroner i erstatning fra Troms fylkestrafikk på grunn av skader som har oppstått på bussene.
Denne saka kommer opp for retten til høsten.
I tillegg har Troms fylkestrafikk varslet døgnbøter på til sammen flere millioner kroner. Det skyldes at Nobina har nektet å kjøre med lange busser på deler av strekninga på rute 24. Det førte til at konkurrenten Cominor ble leid inn, og passasjerene måtte bytte buss.
- Les også:
- Les også:
Nå kjører Nobina med kortere busser på denne strekninga. Det mener Troms fylkestrafikk er i strid med kontrakten som er inngått.
– Vi har ikke mottatt noe pengekrav, og tror at vi skal slippe å betale døgnbøter, sier Engedal.
- Les også: