Hopp til innhold

Hammerfest søker flyktningevenner

Folk er blitt mer åpne for kontakt med innvandrere, mener fagfolk i Hammerfest. Det er gledelig for en kommune som nå ønsker seg flere flyktningevenner.

Treng fleire flyktningeguidar

Oppgaven til en flyktningguide/flyktningevenn er å orientere en flyktning om samfunnet han har bosatt seg i, og fungere som et bindeledd til lokalmiljøet slik at integreringen går smidig.

Foto: Kaspar Knudsen / NRK

– Vi som jobber med flyktninger merker at folk er blitt mer interessert. De tar kontakt med oss og spør hva de kan gjøre for å hjelpe, sier Ellen Johansen som er fagleder i innvandrertjenesten i Hammerfest.

Ellen Johansen

Ellen Johansen er leder i Innvandrertjenesten som sammen med Røde Kors har startet opp prosjektet «FLYKTNINGEVENN» i Hammerfest.

Foto: Privat

Johansen tror mange kanskje synes det er litt skummelt å ta kontakt med flyktninger. De vet ikke hvor de skal begynne.

– Samtidig er dette kommet veldig nært. Det er ikke lenger noe som skjer langt borte, det skjer her hos oss.

Det er godt over 70 ulike nasjonaliteter i byen, og Hammerfest har fått IMDi's bosettingspris for 2013 for sitt arbeid med stabil bosetting av mange flyktninger over flere år.

Flyktningevenn

Innvandrertjenesten og Røde Kors trenger flyktningevenner. Konseptet finnes mange steder i Norge, kjent under navnet flyktningguiden.

– Her i Finnmark synes vi det det høres triveligere ut med flyktningevenn, men det er samme konseptet. Ta kontakt med oss, oppfordrer hun. Så blir du kjent med nye mennesker og får nye venner.

Tanken er å hjelpe de nyankomne med å finne seg til rette i Hammerfest og gjøre hyggelige ting sammen.

Røde Kors

Hammerfest Røde Kors vil i samarbeid med Innvandrertjenesten starte opp prosjektet «FLYKTNINGEVENN» i Hammerfest. Alle trenger en venn når man kommer til et nytt sted. Kanskje nettopp DU kan hjelpe noen med å trives i Hammerfest?

Foto: Røde Kors

Gode erfaringer

Ragnhild Ravna i Tana har skrevet på FB - siden Refugees welcome til Finnmark:
«– Nå er det ett år siden de første flyktningene kom til Tana. Tror mange av oss "etablerte" fastboende har likt å se og bli kjent med eritreerne og nå i høst syrerne.»

Ragnhild tok kontakt med flyktningetjenesten for å høre hvordan hun skulle gå fram. De satte henne i kontakt med noen nyankomne flyktninger.

Skjermdump
Foto: Skjermdump facebook

– Jeg laget en kake og tok med noen små gaver til barna for å ønske de velkommen til Tana. På det første møtet var flyktningetjenesten med. Det var trivelig.

Pensjonisten er ikke bekymret for språkproblemer.

– Jeg har brukt google translate på mobilen. Det er en nettbasert oversettelsestjeneste. Jeg skriver inn det jeg vil si, og slik kommuniserer vi. Det fungerer bra.

Ikke snarturer på besøk

Ravna forteller at flyktningene alltid lurer på noe og da er det flott at hun som er kjent i lokalmiljøet kan hjelpe. De har godt av å få kontakt med det norske samfunnet.

– Det er fine folk med godt humør. De er så hjertelige. Her nytter det ikke å bare stikke innom en snartur. De vil alltid at jeg skal komme inn, sitte ned, drikke te og slappe av. De verdsetter tiden din og jeg lærer mye av dem.

Oppfordringa fra Ravna er å ta kontakt med flyktningetjenesten eller Røde kors i din kommune. Det er en positiv opplevelse for alle parter, mener hun.