Halve kystvaktflåten ligger til kai

Seks av Kystvaktens 14 skip ligger til kai på grunn av skader eller vedlikehold. Beredskapen langs kysten er svekket, mener kystvaktsjef.

KV Farm

KV «Farm» er an av de fem skipene i Norne-klassen som nå ligger til kai for reparasjoner.

Foto: Robert Lundgren / NRK

Alle de fem skipene til Kystvakten i Norne-klassen ligger nå til kai. To av dem er på verksted på grunn av alvorlig slitasje på hovedmotoren.

I samråd med Veritas er også de tre andre skipene lagt ved kai for en sjekk.

Seks av 14 ute av drift

Også kystvaktskipet Harstad ligger ved kai og er ikke operativ.

Skipet fikk omfattende skader i forbindelse med slepet av fiskebåten Kamaro i slutten av oktober i Barentshavet.

De 14 på fiskebåten måtte evakueres og hoppet på sjøen under en storm.

Det betyr at seks av 14 kystvaktskip for tiden ikke er i drift.

Kamaro under slep

Kystvaktskipet «Harstad» fikk store skader under slepet av fiskebåten «Kamaro».

Foto: Kystvakten


Norne-skipene ble kjøpt for fem år siden, og utgjør hele beredskapen til Indre Kystvakt.

Får konsekvenser for beredskapen

Flaggkommandør Lars Saunes innrømmer at dette vil få konsekvenser for beredskapen langs kysten.

– For meg var det en veldig stor overraskelse, siden disse fartøyene ble levert for fem år siden, som en ny klasse. De er skreddersydd for de oppgavene de skal gjøre langs kysten, for flere etater, sier Saunes.

Men han avviser at oljeberedskapen langs kysten med dette ligger helt nede, og forteller at de andre kystvaktfartøyene får en mer fleksibel rolle langs kysten mens Norne-skipene repareres.

Lite penger til Kystvakten

Hvor lang tid reparasjonene vil ta, hvem som får regninga, og hva det kan få å si for neste års seilingsplan, kan ikke Kystvaktsjefen si i dag.

Nylig advarte Norges Offisersforbund mot for lite penger på statsbudsjettet til å ha Kystvakten i den aktivitet som trengs.

– Det politiske målet er å videreføre aktiviteten som i år. Så får vi komme tilbake til hvordan de utfordringene vi har skal løses, sier Saunes.