Kutt i strøingen gir livsfarlige vinterveier, mener sjåførene

Erfarne lastebilsjåfører mener nordnorske vinterveier er livsfarlige. – Det er de på kontorene som har ansvaret, sier Bring-sjåfør Geir Gjertsen.

Geir Gjertsen har kjørt lastebil i en mannsalder. Han er ikke nådig med hvem han mener har ansvaret for dårlig strødde vinterveier.

Geir Gjertsen har kjørt lastebil i en mannsalder og er ikke i tvil om hvor ansvaret for glatte veier skal plasseres.

Foto: Allan Klo / NRK

– Når vi sjåfører ringer og sier at det må strøs, så får vi sånne «ja og ha»-svar fra entreprenørene. Ikke før det har skjedd en ulykke, så skjer det noe, sier yrkessjåfør Geir Gjertsen fra Sotra.

Fredag var det en dødsulykke på Sennalandet i Finnmark, der en bil kom over i motsatt kjørefelt og traff en annen bil. En polsk mann omkom. En annen ble alvorlig skadet i ulykken.

Politiet har ikke konkludert med hva som var årsaken til at bilen havnet i feil kjørefelt. Saken er under etterforskning, og føreren av den polske bilen er siktet.

Det er bekreftet at det var svært glatt over fjellet denne dagen. Den polske bilen hadde vinterdekk, ifølge politiet.

Ulykken på Sennalandet 15. oktober har skapt debatt om glatte veier og strøing.

Ulykken på Sennalandet 15. oktober har skapt debatt om glatte veier og strøing.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

Ulykken har utløst en debatt på sosiale medier om strøing og glatte veier, og NRK har snakket med en rekke yrkessjåfører om temaet. Gjertsen mener dette handler om penger, og han retter kritikken mot Statens vegvesen som veimyndighet.

– Når kontraktene er slik at entreprenøren tjener på å bruke mindre sand, blir det fort for dårlig. Før, da Statens vegvesen strødde selv, da kom de når vi ringte og brukte den sanden som måtte til, sier Gjertsen.

Det han frykter aller mest er å møte utenlandske vogntog.

– De har ofte ikke samme utstyr som oss, og sjåførene har ikke erfaring med norske vinterveier. Dette må norske myndigheter ta med i beregningen.

Gjertsen står i Rypefjord i Hammerfest kommune sammen med flere andre Bring-sjåfører når NRK snakker med ham noen dager etter dødsulykken på Sennalandet. Hermund Nybakken har også kommet over fjellovergangen Sennalandet denne morgenen.

– Det som overrasker oss og som vi snakker mye om, er at det er så tilfeldig hvordan strøinga er. Ofte er det de farligste områdene som er dårligst strødd, sier Nybakken.

Hermund Nybakken er sjåfør hos Bring og mener strøinga i Nord-Norge er svært varierende og tilfeldig.

Hermund Nybakken er sjåfør hos Bring og mener strøinga i Nord-Norge er svært varierende og tilfeldig.

Foto: Allan Klo / NRK

Samme dag som dødsulykken sist uke skjedde det en rekke utforkjøringer i Troms og Finnmark.

– Man skulle tro entreprenørene visste når det glatte været setter inn, sier Nybakken.

Tok strøspaden i egen hånd

Lastebileier Tor Charles Vekve fra Alta har kjørt i flere tiår på norske veier. I forrige uke var han selv nødt å bidra til at bakken ned fra Sennalandet i retning Alta ble strødd.

– Jeg traff strøbilen som hadde feil på strøapparatet. Så da hoppet jeg opp i kassa og tok spaden fatt. Jeg måket ut sanden nedover lia, mens sjåføren kjørte, sier Vekve.

Tor Charles Vekve i Alta har mange sjåfører i sin stall som han er redd for når de er ute på glatta.

Tor Charles Vekve i Lasting og transport AS i Alta har mange sjåfører i sin stall som han er redd for når de er ute på glatta.

Foto: Hanne Larsen / NRK

Vekve mener han litt for ofte kjører på veier som han karakteriserer som «såpeglatte».

– Jeg kritiserer ikke entreprenørene, men det må være noe med hvordan kontraktene er.

– Er det så glatt at det er uforsvarlig, så får man heller stenge veien til det er strødd, mener han.

På den aktuelle veistrekningen over Sennalandet er det entreprenør Tormod Kristensen i Alta som har anbudet. Han er ikke interessert i å uttale seg til NRK, men henviser til sin oppdragsgiver, som er Presis vegdrift.

Kristensen har nylig overtatt etter Børre Andersen AS, som har hatt anbudet i 12 år.

– Vi leverte anbud, men vi var for dyre, sier Andersen i en kort kommentar.

Betaler kun for effektiv jobb

Presis vegdrift overtok 1. september 2021 ansvaret for å drifte og brøyte 548 kilometer riksvei i Vest-Finnmark.

Kontrakten er en av de største riksveikontraktene i Norge.

Henrik Henriksen er avdelingssjef hos Presis. Han ønsker ikke å svare for kontraktene, men henviser NRK videre til Statens vegvesen.

– Det er et uttalt nasjonalt mål at vi skal få mer vei for pengene, uten at det skal gå ut over verken trafikksikkerhet eller kvalitet, sier seksjonssjef for drift og vedlikehold avdeling nord i Statens vegvesen, Torvald Henrik Tretteskog.

Når en sjåfør strør veien, får han/hun kun betalt for selve strøinga og ikke kjøreturen tilbake til sanddeponiet. Tretteskog mener imidlertid det er opp til entreprenørene å inkludere denne utgiften i sitt anbud.