Hopp til innhold

Se hva de fant på havbunnen på Svalbard

På havbunnen like utenfor Longyearbyen på Svalbard, fant Maritimt Museum vraket av et skip med en spennende og broket historie.

Telanbo

Dette sonarbildet viser båten «Telanbo» der den ligger i Adventfjorden på Svalbard.

Foto: Norsk Maritimt Museum

Dag Nævestad

Maritim arkeolog Dag Nævestad viser fram 'sonarfisken', som slepes etter båten, og som 'ser' sjøbunnen ved å sende ut lydbølger. Bildet er tatt i Adventfjorden under undersøkelsene for de nye kaiområdene.

Foto: Norsk maritimt Museum/Frode Kvalø

– Vi var på Svalbard for å søke gjennom sjøbunnen i Adventfjorden ved Longyearbyen for kulturminner under vann, spesielt rester etter 1600-tallets havlfangst. Det finnes histoprier om at en hvalfangstskute fra Holland forliste i Adventfjorden, forteller Dag Nævestad, arkeolog ved norsk maritimt museum til NRK.

Undersøkelsene ble gjort fordi kaiområdet i Longyearbyen skal bygges ut. Forskerne gjorde noen mindre funn, men ingen hvalfartøy. I stedet gjorde de et spennende funn på den andre siden av fjorden.

– Like ved den gamle bosettingen Hiorthhamn, var det en forhøyning i havbunnen. På nye sjøkart var den merket med et vrakmerke, men vi visste ikke akkurat hva som lå der, sier Nævestad.

40 meter langt vrak

Når de tok i bruk sonaren, fikk de inn svært klare bilder av et like over 40 meter langt vrak som lå lett synlig på havbunnen.

Vraket viste seg å være fraktebåten «Telanbo» som ble brukt som ble brukt som losjiskip av et teleselskaps om jobbet i Longyearbyen på 80-tallet.

MS Sfinx på Hardangerfjorden i 1980

Her seiler «MS Sfinx» i Hardanger før den ble flyttet til Svalbard, og fikk navnet «Telanbo».

Foto: Harald Sætre

– Vi visste at båten ble senket et sted i den store Isfjorden, men ikke akkurat hvor den ble senket, sier Nævestad.

Dette er det nordligste skipsvraket Maritimt Museum har lokalisert og tatt bilder av. De kjenner til flere skipsvrak lenger nord på øygruppen, men disse er ikke registrert ennå.

Lang historie

– Båten vi oppdaget har en lang og brokete historie, siden den ble bygd for å frakte fly for britiske Royal navy under andre verdenskrig, sier Nævestad.

I 1946 ble båten, som den gang het «Royal Navy air 3a», solgt til sivilt bruk i Norge. Skipet hadde en skrogform som var godt egnet til sivilt bruk, og et lite styrehus bakerst.

Før den endte på Svalbard hadde fraktbåten hett «Promt» og fungert som en fisketråler og kjørt som frakteskipet «Årdahl» og «MS Sfinx», blant annet i Hardanger.

I 1983 ble båten solgt til Svalbard. Den ble satt på land og brukt som losjibåt, fram til den ble senket med dynamitt i Adventfjorden.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark