Hopp til innhold

– Det har blitt sydd puter under armene deres

Pårørende sier at flere videregående skoler har vært for snille og gitt Utøya-ungdommene kunstig høye karakterer. Nå forventer de samme skolene at sorgperioden skal være over.

Utøya-ofre og pårørende opplever at skolesystemet igjen hever kravene til at dem.

May Tove Iversen fra Vadsø har engasjert seg i flere Facebook-grupper etter at hun mistet datteren sin på Utøya 22. juli. I fora for de etterlatte kommer det frem at søsken, venner og overlevende nå har alvorlige problemer på skolen.

– Det har blitt sydd puter under armene på ungdommene. De har fått veldig frie tøyler og jeg er slettes ikke sikker på om karakterene alltid har blitt satt riktig.

– På den måten har man ikke fått et riktig bilde av hvordan det faktisk står til med dem.

Møter strengere krav

Men på Facebook meldes det om at den fleksible behandlingen fra skolene er over. Flere opplever at det forventes at de skal ha lagt Utøya bak seg.

– Jeg tror veldig mange har fått et lite sjokk. De blir møtt med at nå må de begynne å fungere. Jeg har selv hørt lærere si at nå må du være kommet over dette, sier Iversen.

May Tove Iversen facebook

May Tove Iversen har engasjert i flere grupper for etterlatte etter tragedien på Utøya.

Foto: Arnstein Jensen / NRK

– Ett år er ikke lenge

For Utøya-ofrene er det ikke ukjent at ungdom sliter med et skolesystem som forventer at sorgperioden er over.

– Det er flere som sier at de opplever tøffere krav nå. Nå blir de likestilt med andre og nå skal sorgperioden være slutt, sier Tarjei Jensen Bech. Den tidligere fylkeslederen i AUF ble skutt i beinet og falt utenfor et 10–15 meter høyt stup på Utøya.

– Det man må huske er at ett år er ikke så veldig lenge. Det er ikke lenge siden 22. juli og skolene må ta hensyn til det, sier Jensen Bech.

Tarjei Jensen Bech

Tarjei Jensen Bech

Ukjent for myndighetene

At elever på videregående skoler har fått snille karakterer istedenfor reell hjelp i den traumatiske situasjonen etter 22 juli, er ukjent for Kunnskapsdepartementet.

– Vi er ikke kjent med at dette er et generelt problem, men det understreker likevel viktigheten av at lærere og skoler følger opp den enkelte elev ut ifra sine forutsetninger og behov, sier statssekretær Elisabet Dahle (SV).

Elisabet Dahle

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Elisabet Dahle.

Foto: Kunnskapsdepartementet

Flere nyheter fra Troms og Finnmark