– Med en flat takst per kilometer vil det slå veldig dårlig ut for oss i Nord-Norge. Det bekymrer oss. Vi har en utfordring med avstandene, sier leder for Samferdselsforum Nord, Martin Grønnslett.
Samferdselsforum Nord er etablert i samarbeid mellom NHO i Nordland, Troms og Finnmark, samt flere entreprenørorganisasjoner.
Skal erstatte bompenger
Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) som mener at et nytt system for allmenn veiprising bør erstatte dagens ordning med bompenger.
I en fersk rapport anslås det en takst på 20 øre per kilometer, mens det i rushtiden i byene vil koste 4–5 kroner per kilometer.
For en som kjører 20.000 kilometer i året langs landeveien, vil det bety en årlig kostnad på 4000 kroner. Eller drøyt 330 kroner per måned.
Grønslett peker på at Nord-Norge ikke er nevnt med ett eneste ord i rapporten fra Transportøkonomisk institutt.
– Det opereres med begrepet distrikt, men distriktene i andre deler av landet har ofte alternativer til å kjøre bil. Det har ikke vi, sier Grønslett.
Positive til veiprising
Interesseorganisasjon Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) jobber for at alle veibrukere skal få dekket sitt transportbehov på en effektiv og rasjonell måte med minst mulig skade på mennesker og miljø.
De er positive til veiprising, og mener at innretningen på den drøftes.
OFV opplyser at kjørelengden i de nordligste fylkene er lavere enn i mange andre fylker. Det ser en dersom en ser på SSB sine tall over gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy.
I Finnmark er gjennomsnittlig kjørelengde 12042 kilometer, mens den i Akershus er på 12598 kilometer.
– Veiprising ser ut til å kunne slå ut jevnt over hele landet, bortsett fra i byene hvor en må forvente å betale en mye høyere avgift, sier fagsjef Karin Yrvin.
– Endringer kommer
I Norges Automobil-Forbund (NAF) mener de bilistene må akseptere at det kommer endringer.
– Det tror jeg alle bare må forberede seg på, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste.
Og hun støtter forslag om å utrede en kilometeravgift.
– Men det er viktig at utredningen er grundig og alle konsekvenser kartlegges. Hastverksarbeid en sen kveldstime er ingen tjent med, sier hun.
Men bekymringene nordfra møtes likevel med forståelse.
– Det er et viktig poeng at et framtidig veipris-system tar høyde for store forskjeller i Norge. Noen steder finnes det ingen alternativer til bilen, og da må de som er avhengig av bil ikke pålegges større kostnader enn i dag, sier Ryste.
Hun mener det som kan veie opp for de lange avstandene er et differensiert system der det i områder med andre alternative transportløsninger koster mer å kjøre bil.
Forstår uroen i Nord-Norge
Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet opplyser at for regjeringen så er ikke veiprising er tema for øyeblikket.
De påpeker at det er opposisjonen på Stortinget som har fremmet utredning av veiprising, og at de forstår uroen i nord på dette området.
– Jeg er helt enig i at veiprising medfører en rekke utfordringer og regjeringen er opptatt av å minske bompengelastingen, ikke bare erstatte den med annen avgift, sier Skjervold.
Samferdselsdepartementet har derimot satt ut et oppdrag om utredning av veiprising for tunge kjøretøy, altså ikke privatbil, legger statssekretæren til.
Frykter konsekvenser
Men i nord fryktes konsekvenser.
– Det skal sies at vi er tidlig i prosessen enda, men vi er bekymret for at vi ikke blir hørt, og det er åpenbart for oss at differensiering må innføres, sier transportforum-leder Martin Grønnslett.
– En gjennomsnittlig finnmarking kjører nok en god del mer enn en bilist andre steder i landet, og da slår en kilometeravgift negativt ut.
- LES OGSÅ: