Ved elektronikk og spillbutikken Spaceworld i Hammerfest vet butikksjef Ronny Holm nøyaktig hvor skoen trykker mest.
– Tilbehøret til hovedproduktene våre, det er der vi merker det mest. Det er tastatur, spill og gaming-utstyr, deksler til telefoner som er typiske varer, sier Holm.
Fortjenesten er bare så vidt synlig for butikkeieren i Hammerfest, som de siste årene har kjempet en innbitt kamp med sin største konkurrent; internett.
For nettbutikkene soper i stadig større grad med seg markedsandeler.
Ifølge bransjeorganisasjonen Virke, utgjør nettsalg i dag 6 prosent i snitt av all handel i Norge.
Ser man på salg av datautstyr, elektronikk og hvitevarer, utgjør nettandelen hele 25 prosent. Stadig flere velger å kjøpe varene fra utlandet.
- Les også:
– Markedet strammer seg til
Forslaget fra regjeringen er å øke grensen for hvor mye man kan importere avgiftsfritt fra utlandet. I statsbudsjettet for 2015 går de inn for å heve grensen fra 200 til 500 kroner.
Det betyr at elektronikk, slik den Holm selger, kan bestilles til Hammerfest fra nettbutikker i hele verden – uten at kunden trenger å betale toll og moms.
Regjeringen forsvarer forslaget med at dagens grense på 200 kroner ikke har vært endret på mange år. For Ronny Holm er det en mager trøst.
– For oss som allerede skal prøve å overleve i et trangt marked strammer det seg jo litt ekstra til. Netthandel har hele tiden vært en konkurrent, men nå blir det jo enda verre, sier Holm.
Foreløpig er det uklart hvilke bransjer som vil bli hardest rammet av forslaget.
- Les også:
– Som å dele ut hundrelapper på Gardermoen
– Det blir som å stå på Gardermoen og dele ut hundrelapper til de som kommer inn i landet. Dette er et tiltak som gir den utenlandske netthandelen fortrinn, og da blir det veldig konkurransevridende for eget næringsliv i nærområdene, sier Marit Helene Pedersen, leder i NHO i Finnmark.
– Dette stimulerer ikke Norge som handelsnasjon, tvert imot legger det oss åpent for utenlands handel som en tredje grensehandel, sier Pedersen.
- Les også:
I Hammerfest setter det ekstra store krav til Ronny Holm på Spaceworld, om å yte det han mener er et klart konkurransefortrinn foran nettbutikkene.
– Service, service og atter service. Vi hjelper kundene med tilbehør og forklarer hva folk har bruk for og ikke, og setter opp telefoner og så videre.
Og det hender at folk kommer rett fra posten med en pakke under armen til Holms butikk, for så å pakke den opp og ber om hjelp til å sette opp utstyret – gratis.
– Det er en tøff bransje, og måte på hvor langt ned man kan være med på prisjaget. Til slutt må man bare finne på andre ting, sier butikkinnehaveren i Hammerfest.
- Les også: