Hopp til innhold

– Det har vært rock & roll siden Norge ble stengt

Mens frisører og hudpleiere i sør tvinner tommeltotter, har deres kollegaer i nord knapt nok tid til å ta helg.

Torill Rye, frisør og eier av Hår As

Erna Johansen får en etterlengtet frisørtime hos Torill Rye.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé / NRK

Det endte med at jeg ikke kunne ta sommerferie. Jeg har bare jobbet hele tiden.

Slik beskriver Torill Rye tiden etter at Norge åpnet igjen. Hun eier frisørsalongen Hår AS i Alta og fryktet konkurs da Norge stengte ned.

I stedet har bestillingsboken vært full.

Rye takker lojale kunder, som har kommet jevnlig og støttet de lokale bedriftene, for at de fortsatt har åpent i dag. Samtidig har mange kunder kommet langt oftere enn før. De forteller at de ønsker å være fine på håret selv om de ikke kan reise.

– Pengene kan brukes på en annen måte, og da prioriteres hår, mener Torill Rye.

Mer penger til å bruke på seg selv

Hun får støtte av Anne Mari Halsan, administrerende direktør i Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB). Halsan forstår godt at flere har brukt penger på hår og hud under pandemien.

 Anne-Mari Halsan, administrerande direktør i NFVB.

Anne Mari Halsan er positiv til at bransjen kommer til å overleve.

Foto: Natalia Pipkina

– Vi ser at folk har ekstremt behov for noe som er hyggelig, altså et lyspunkt i hverdagen som gjør godt og er godt.

NFVB har også lagt merke til at kunder kommer utenfor det normale programmet for å få et par timer med selvpleie. Halsan tror det er som en liten belønning i hverdagen for at man holder ut i denne tiden.

– På de mindre stedene har salongene fått publikum omtrent som normalt og kanskje til og med litt mer, sier Anne Mari Halsan.

Christel Nilsen, eier av City Hud

Flere har brukt penger på dyre behandlinger hos velværeklinikken City Hud, forteller Christel Nilsen.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé / NRK

Stengt i ti uker, likevel økning

Velværeklinikken City Hud i Alta måtte holde stengt i ti uker i fjor. Likevel hadde bedriften en omsetningsøkning sammenlignet med året før.

– Vi ser jo at folk kjeder seg og har lyst til å bruke litt tid på seg selv, sier eier Christel Nilsen.

Klinikken har fulle lister hele tiden, og det merkes at folk har mye penger. Nilsen sier at det er flere som bruker penger på dyre behandlinger som Botox, Restylane og permanent sminke enn tidligere.

Store kostnader og færre kunder

Kristina Schagerstrom, eier av Your Skin Hudklinikk i Oslo

Kristina Schagerstrom har opplevd en nedgang under korona.

Foto: Privat

Men det er ikke likt overalt. Storbyer som Bergen og Oslo er underlagt strengere regler enn resten av landet. Tiltakene blir kraftigere og mer inngripende når det forekommer smitte. Det gjør at kunder blir engstelige og holder seg unna.

Kristina Schagerstrom er daglig leder for Your Skin Hudpleie, en medisinsk hudpleieklinikk midt i Oslo sentrum. Hun har merket en betydelig nedgang i antall kunder under koronapandemien. Stamkundene kommer gjerne hver tredje måned i stedet for hver måned.

– Folk har blitt anbefalt å ikke komme til kontoret for å unngå å reise kollektivt. Og skal de ikke reise til kontoret, så kommer de ikke til behandling.

Samtidig må klinikken bruke mye penger på å opprettholde smitteverntiltakene. De trenger flere flasker sprit, engangsliggepapir og munnbind som byttes for hver kunde.

Torill Rye, frisør og eier av Hår As

For mange er en tur til frisør Torill Rye en liten oppmuntring i hverdagen.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé / NRK

– Griper inn i bransjen

Lengre åpningstider og færre kunder i salongen samtidig er bra for kundene og smittevernet, men ikke for forretningene, sier Anne Mari Halsan, administrerende direktør i NFVB.

– Bransjen har en ekstremt nøyaktig smittevernrutine, som går på produksjon, rengjøring og generelle hygienetiltak for å gjøre salongen trygg. Men vi har lyktes, salongene er ekstremt trygge, sier Halsan.

Hun er bekymret for månedene frem mot mai, som er tøffe måneder i et vanlig år. Hun tror at bransjen kan tape mye på strenge restriksjoner og smittefrykt.

– Det gjør nok at det er rett og slett noen bedrifter som ikke klarer det. Men bransjen som sådan kommer til å overleve.