Trailersjåfør Daniel Johansen er godt vant med å kjøre på de kronglete veiene på Husøy i Lenvik, der han frakter fisk for Senja-bedriften Brødrene Karlsen. Sjømatnæringen på øya eksporterer fisk for flere milliarder kroner årlig.
Men sjåførene møter store utfordringer på veiene.
– Ja, hvis du kan kalle det veier. Det er store krater og dårlig grunn. Du føler liksom at du seiler litt av gårde over veiene der, sier Johansen.
Verst er det på vinterstid. Da er det mindre feste, og til tider kan det føles ut som om man sklir av veien.
Det er flere som er kjent med problemene. Rita Karlsen er daglig leder i Brødrene Karlsen, og forteller at mange trailere stopper opp om vinteren.
– Veiene her har gitt oss mange tunge stunder. Det er ikke gjort noe med dem siden de ble bygd for mange år siden, sier Karlsen.
Krevende tunneler
Det er når trailersjåførene kjører inn i tunneler at det virkelig kan bli farlig.
Veiene er smale og takhøyden er lav. Å holde seg i høyre kjørefelt er ikke mulig. Vogntogene må ligge helt på midten av veibanen for å komme seg gjennom.
Da er det ikke rom for at andre biler kan passere, forteller Johansen.
– Personbiler går delvis, men møter du en stor bil, er det stopp. Du kommer deg ikke videre før noen eventuelt rygger eller flytter på seg. Lommene er heller ikke høye nok, ikke engang til personbiler.
VIDEO: Se da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble med en av trailerne inn i den krevende tunnelen i 2016.
Oppgjør med Erna
Til helgen er det duket for Husøydagan 2018 på Senja.
Dit kommer blant andre statsminister Erna Solberg, og bedriftsleder Karlsen har flere ting hun vil ta opp med henne.
– De snakker om at alt skal utbedres på Europa-veiene og jernbanen. Men det hjelper ikke å utbedre dem hvis ikke fisken kommer seg dit først. Så vi skal definitivt ta opp Husøy-veiene med Solberg.
– Blir flaskehalser
Regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis, sier til NRK at de tar problematikken på høyeste alvor.
– Det er ingen som har det så travelt som en død laks. Det er viktig med trygg og rask transport av fisk, og da er infrastrukturen avgjørende. Hvis ikke veiene utbedres, vil den dårlige veistandarden bli en flaskehals som gjør det vanskelig å ta ut potensialet bedriftene selv har. Det vil samtidig medføre at lokalsamfunnene går glipp av viktige arbeidsplasser og kommunene vil tape inntekter, påpeker hun.
Men også i nasjonalt perspektiv vil bedre veistandard til og fra fiskeindustrien ha stor betydning, mener Baik.
– Regjeringen vil ikke nå sine ambisjoner om femdobling av sjømatproduksjonen dersom ikke veistandarden bedres i nord. Dette gjelder særlig veistrekninger på Senja og i Skjervøy.
Baik gir de ulike sjømataktørene ros for måten de selv tar tak i utfordringene, og at de samler seg og snakker med en felles stemme.