EU-kommisjonen vedtok torsdag de nye konkurransereglene som betyr at merkeverkstedene mister makta over bileierne.
Nybilgarantien skal gjelde uavhengig av hvilket bilverksted man bruker til reparasjoner og service.
Konkurranse på like vilkår
Poenget med de nye reglene er at konkurransen mellom bilverkstedene skal bli større. Det gjelder både pris og kvalitet.
EU-kommisjonen regner med at den skjerpede konkurransen vil resultere i lavere service- og reparasjonskostnader for bileierne.
- Les: .
- Les: .
Det kan være stor prisforskjell på såkalt «originale» og «uoriginale» bildeler.
Foto: Camilla H. Wernersen / NRK«Originale» reservedeler
De nye EU-reglene setter også en sluttstrek for at bilprodusentene kan forlange at man bruker såkalte «originale » reservedeler for at nybilgarantien skal gjelde.
De frittstående verkstedene får nå lov til å bruke alternative reservedeler uten at det går ut over nybilgarantien.
Samtidig blir bilprodusentene pålagt å dele teknisk informasjon med de frittstående verkstedene.
- Les:
- Les:
Utgjør 40 prosent
Service og vedlikehold utgjør en stor del av de totale bilkostnadene.
Konkurransekommisær Joaquin Almunia i EU-kommisjonen tror at bileierne vil merke de nye reglene godt.
– Regelverket kommer til å gi forbrukerne store fordeler. De totale utgiftene vil helt klart synke, tror han.