GPS- og mobil-jammere er ulovlig både å kjøpe og bruke i Norge. Ifølge Nicolai Gerrard i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) er det likevel flere bilførere som bruker dem, blant annet for å slippe unna skatteutgifter.
– Hvem er det som har jammere i bilen sin?
– Det er vanligvis mennesker som ønsker å skjule posisjonen sin. Det kan være alt fra personer som er småparanoide, til noen som for eksempel ønsker å kunne bruke firmabil til privat bruk, eller arbeide svart, sier Gerrard.
«Jamming» betyr at noen bevisst sender ut støysignaler, med mål om å forstyrre kommunikasjonen til en annen part.
GPS-signaler er blant de som kan forstyrres, og det kan føre til store problemer for fly, helikoptre og utrykningsfartøy.
Brukes til skattesvik
Denne uka er Statens vegvesen, Forsvarets forskningsinstitutt og NKOM på plass i Skibotndalen i Troms for å teste hvordan jammere til personbruk kan påvirke andre bilister.
Tidligere har det vært oppdaget jamming fra Russland mot norske områder, noe som blant annet har utfordret flysikkerheten, og fått flypiloter til å rope varsko.
Nå er det bilistene myndighetene setter søkelyset på. Det finnes nemlig privatpersoner med firmabil som har tatt i bruk jammere for å snylte på skatten. Ved å forstyrre bilens GPS-sender kan det se ut som om bilen ikke er i bruk.
– Forstår ikke konsekvensene
– Typisk bruk er for å holde seg skjult for arbeidsgiver, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Tomas Levin.
Han tror ikke folk forstår konsekvensen av bruken, som er at jammere ødelegger for sikkerhetssystemer i moderne kjøretøy.
Moderne biler får stadig flere systemer og er i større grad selvdrevne. Derfor tror Levin at konsekvensene som er forbundet med jamming bare vil øke i årene som kommer.
Snart blir det påbudt for biler å ha systemer som kan fange opp merking og skilt langs veibanen, som for eksempel fartsgrenser.
– I verste fall risikerer man å få en bot fordi man stoler på systemet i bilen, som da ikke er operativt på grunn av ekstern påvirkning, sier Levin.
Kan påvirke ambulanser
Nicolai Gerrard forteller at i flere tilfeller har helikoptre som flyr i områder over jammede biler mistet tilgangen på GPS og lignende navigasjonssystemer.
– Det kan forekomme i opptil flere hundre meters omkrets, sier han.
Han tror ikke at de som bruker jammere ønsker å skade noen.
– De kjøper det i god tro om at det bare påvirker deres egen bil.
Dårlig sikt eller andre situasjoner der GPS spiller en viktig rolle, kan føre til alvorlige konsekvenser for fly og helikoptre.
Det kan også forstyrre andre biler på veien.
– Hvis bilen ikke klarer å snakke med infrastrukturen langs veien, for eksempel. Den tror kanskje den har god avstand, kommer i stor fart og bremser altfor sent, sier han.