Hopp til innhold

Vegvesenet advarer mot jammere – mener de brukes til å snyte på skatten

Vegvesenet mener privatpersoner bruker jammere for å slippe unna skatteavgifter. – Det kan få fatale konsekvenser for andre førere og uttrykningsfartøy, advarer myndighetene.

jammer, biltest, skibotndalen, Troms

FORSTYRRER: «Jamming» betyr at noen bevisst sender ut støysignaler for å forstyrre for eksempel radiosignaler.

Foto: Karl Biehl / NRK

GPS- og mobil-jammere er ulovlig både å kjøpe og bruke i Norge. Ifølge Nicolai Gerrard i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKOM) er det likevel flere bilførere som bruker dem, blant annet for å slippe unna skatteutgifter.

– Hvem er det som har jammere i bilen sin?

Det er vanligvis mennesker som ønsker å skjule posisjonen sin. Det kan være alt fra personer som er småparanoide, til noen som for eksempel ønsker å kunne bruke firmabil til privat bruk, eller arbeide svart, sier Gerrard.

Nicolai Gerrard i NKOM

Nicolai Gerrard er overingeniør i NKOM.

Foto: Karl Biehl / NRK

«Jamming» betyr at noen bevisst sender ut støysignaler, med mål om å forstyrre kommunikasjonen til en annen part.

GPS-signaler er blant de som kan forstyrres, og det kan føre til store problemer for fly, helikoptre og utrykningsfartøy.

Brukes til skattesvik

Denne uka er Statens vegvesen, Forsvarets forskningsinstitutt og NKOM på plass i Skibotndalen i Troms for å teste hvordan jammere til personbruk kan påvirke andre bilister.

Tidligere har det vært oppdaget jamming fra Russland mot norske områder, noe som blant annet har utfordret flysikkerheten, og fått flypiloter til å rope varsko.

Nå er det bilistene myndighetene setter søkelyset på. Det finnes nemlig privatpersoner med firmabil som har tatt i bruk jammere for å snylte på skatten. Ved å forstyrre bilens GPS-sender kan det se ut som om bilen ikke er i bruk.

Disse jammerne har blitt konfiskert langs norske veier. Nå brukes de av vegvesenet for å teste hvordan de påvirker andre kjøretøy.

Disse jammerne har blitt konfiskerte langs norske veier, og blir nå brukt til å utføre tester av Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt.

Foto: Karl Biehl / NRK

– Forstår ikke konsekvensene

– Typisk bruk er for å holde seg skjult for arbeidsgiver, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Tomas Levin.

Han tror ikke folk forstår konsekvensen av bruken, som er at jammere ødelegger for sikkerhetssystemer i moderne kjøretøy.

Thomas Levin, sjefingeniør i Statens vegvesen.

Thomas Levin forteller at ifølge litteraturen er det i stor grad varebiler og tungtransportkjøretøy som benytter seg av jammere langs norske veier.

Foto: Karl Biehl / NRK

Moderne biler får stadig flere systemer og er i større grad selvdrevne. Derfor tror Levin at konsekvensene som er forbundet med jamming bare vil øke i årene som kommer.

Snart blir det påbudt for biler å ha systemer som kan fange opp merking og skilt langs veibanen, som for eksempel fartsgrenser.

– I verste fall risikerer man å få en bot fordi man stoler på systemet i bilen, som da ikke er operativt på grunn av ekstern påvirkning, sier Levin.

Kan påvirke ambulanser

Ambulansefly på Bodø lufthavn. Lufttransport sitt fly.

Høsten 2018 ble mistet ambulansefly GPS-signalet ved flere anledninger som resultatet av jamming fra russisk territorium.

Foto: Barbro Andersen / NRK

Nicolai Gerrard forteller at i flere tilfeller har helikoptre som flyr i områder over jammede biler mistet tilgangen på GPS og lignende navigasjonssystemer.

– Det kan forekomme i opptil flere hundre meters omkrets, sier han.

Han tror ikke at de som bruker jammere ønsker å skade noen.

– De kjøper det i god tro om at det bare påvirker deres egen bil.

Dårlig sikt eller andre situasjoner der GPS spiller en viktig rolle, kan føre til alvorlige konsekvenser for fly og helikoptre.

Det kan også forstyrre andre biler på veien.

– Hvis bilen ikke klarer å snakke med infrastrukturen langs veien, for eksempel. Den tror kanskje den har god avstand, kommer i stor fart og bremser altfor sent, sier han.

Vegvesenet tester jamming i Skibotndalen.

Langs denne veistrekningen på E8 utfører Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt testing av jammere på personbiler.

Foto: Ole Åsheim / Nordlys lab