Hopp til innhold

Første transport i september

For første gang i historien vil et bulkskip transportere jernmalm fra Norge den nordlige sjøruten til Kina.

Nordøstpassasjen
Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

Den historiske gjennomfarten skjer i begynnelsen av september, og åpner for store forretningsmuligheter for gruvene i Nordområdene og den internasjonale shippingindustrien. Ruten forkorter seilingsdistansen til Østen med en tredel, sammenlignet med å seile via Suez-kanalen.

Skipet vil laste 41.000 tonn fra Sydvaranger Gruve i Kirkenes før det setter kursen gjennom Arktis mot Kina.

Felix H. Tschudi

Felix H. Tschudi sier denne fraktruta har vært et mål i mange år.

– Dette har vært et mål gjennom mange år, så vi er veldig fornøyd med at vi nå endelig har fått muligheten til å gjennomføre denne reisen. Forskning gjennom mange år viser at det er den nordlige sjøruten som er mest kommersielt interessant av de Arktiske rutene, sier Felix H. Tschudi, styreleder i Tschudi Shipping Company i en pressemelding. Hans selskap koordinerer det praktiske shippingarbeidet vedrørende malmlasten fra Sydvaranger Gruve.

– Nordøstpassajen kan på sikt gi nye muligheter for transport mellom USA, Europa og Asia, og det vil bedre infrastrukturen i nordlige deler av Russland. Dette representerer et viktig potensial for sjøtransporten. Utløses dette potensialet vil også Norge få en mer sentral geografisk plassering i verdenshandelen, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund.

Nyheter fra Troms og Finnmark

Gunnar Grindstein

Se Nordnytt med Gunnar Grindstein

Se Nordnytt med Gunnar Grindstein