– Å redusere drivstofforbruket i luftfarten gjør at vi kan nå nullvisjonen på karbonutslipp, sier Rune Storvold i forskningssenteret Norce.
Storvold og hans kolleger er i Kautokeino for å finne ut hvordan flyturene våre kan bli mer miljøvennlige.
At det hele finner sted i Finnmark er ikke tilfeldig.
I motsetning til de fleste andre av oss, håper nemlig denne gjengen å treffe på så mange mygg og insekter som mulig.
Insekt på vingene = høyere drivstofforbruk
Myggen i Finnmark kan altså hjelpe oss på vei mot mer miljøvennlige flyturer.
Og mygg, det er ikke mangelvare i Kautokeino.
– Så snart vi beveger oss ut i busk og kratt – der det er vindstille – prøver de å spise oss opp, sier André Kjellstrup i Norce.
Det store spørsmålet som skal besvares er følgende:
Hvilket materiale kan brukes til å lage vinger eller propeller for å unngå at mygg – og andre insekter – sitter fast?
Flymotoren bruker mer drivstoff for å holde flyet i lufta dersom vingene er fulle av insekt.
Nettopp derfor prøver forskerne å utvikle en ny type overflatebehandling. Med seg på laget har de flere store flyprodusenter.
Slik foregår forskningen
I ti dager skal Norce foreta over førti flyginger i Kautokeino.
Hvor mange insekt sitter fast når turen er over? Jo færre, jo bedre.
Flystripa i Kautokeino er arenaen for disse forsøkene.
Forskerne flyr et dronefly lavt over bakken. Gjennom store mengder insekter.
Den lille delen – med de ulike overflatebehandlingene – festes foran på dronen og målet er at få insekt skal sitte fast.
– Om alt går som det skal treffer vi insektene, får de til å feste seg og så ramle av, forklarer Tore Riise i Norce.
Resultatene etter testingen er klare allerede til uka, når prosjektet er ferdig i Kautokeino.