– Vi ser for oss passasjerskip eller lektere som har plass til cirka 1000 personer, sier Håkon Fenstad, assisterende kommunikasjonsdirektør i UDI.
Han sier de har vært i direktekontakt med enkelte firmaer, som har spilt inn noen løsninger angående asylskip.
– Det er for tidlig å si noe om ennå, men vi har konkrete skip i tankene, sier han.
I Nord-Norge ønsker UDI seg asylskip i enkelte havner, sa direktør i UDI, Frode Forfang under en pressekonferanse i går.
Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix– Må ha arbeidskraft
Havnene som er aktuelle å benytte seg av ifølge UDI må være lokalisert i større byer i Nord-Norge.
– Vi må velge steder som har gode nok vann og avløpsordninger og relevante kommunale tjenester. I tillegg må driftsoperatøren av en slik ordning ha tilgang på arbeidskraft i området. Først må vi ha avtale med skipets eiere og en god kontakt med de aktuelle kommunene i Nord-Norge.
Flyktninger og migranter på Storskog i Sør-Varanger i Finnmark.
Foto: NRK– Når skal dette komme på plass?
– Det kan skje relativt raskt, men det er for tidlig å si ennå. Det er avhengig av avtalene vi gjør, sier han.
– Men hvorfor bruke båter i Nord-Norge?
– Det kommer mange asylsøkere over grensa fra Storskog. Det er lurt å gi dem et botilbud i nærheten. Det er få steder som kan huse så mange, så å bruke et skip eller et lektere i Nord-Norge kan være en god løsning i en tidlig fase.
– Hva koster dette?
– Det kommer til å koste Norge penger uansett om vi snakker om skip, leie av hotell eller brakkebyer. Men hvor mye det kommer til å koste, det får vi kommer tilbake til, sier han.
Ordfører i Porsanger Aina Borch (Ap) sier de har havn men ikke folk.
Foto: Piera Balto / NRKHar ikke fått henvendelse
I Porsanger sier ordfører Aina Borch at kommunens havn har kapasitet, men at kommunen ikke har ansatte eller ressurser til å ta vare på så mange asylsøkere.
– Vi har havn som er stor nok, men hvis dette er noe kommunen må drifte så har vi nok å håndtere i denne omgangen. Vi har advart mot å få for stor belastning på Porsanger sine tjenester, sier hun.
– Vi har ikke fått noen konkrete henvendelser, så vi har ikke vurdert dette. Men i dag har vi kapasitet til å ta imot to cruisebåter, sier havnesjef i Alta, Hans Roar Christiansen.
Nordlys snakket i går med havnedirektør Halvar Pettersen i Tromsø som også sa at de hadde plass, men at de ikke hadde fått konkrete henvendelser. Det hadde heller ikke Hurtigruta AS, som opplyste om at hele flåten deres var i drift langs norskekysten.