I mange år ble brannskum som inneholder miljøgiften PFAS brukt i brannøvelser ved flyplassen i Longyearbyen på Svalbard.
Nå får Avinor pålegg fra Miljødirektoratet om å rydde opp i de forurensede massene i det nå nedlagte brannøvingsfeltet. Arbeidet skal etter planen starte allerede til sommeren.
Prislapp: 114 millioner kroner.
– PFAS er miljøgifter som ikke brytes ned i naturen, men som hoper seg opp i levende organismer. Miljøet på Svalbard er veldig sårbart. Derfor er det viktig å få ryddet opp i dette, sier Kjersti Gram Andersen, som er seksjonsleder avfall og grunnforurensing i Miljødirektoratet.
Et hestesenter, som er nærmeste nabo til brannøvingsfeltet, har så sågar valgt å legge ned aktiviteten. Eieren mener det ikke er forsvarlig å holde åpent fordi grunnen er forurenset med PFAS.
7000 PFAS-varianter
Perfluorerte stoffer, populært kalt PFAS-er, er en stor gruppe kjemikalier, som brukes i dagligdagse produkter som klær, matemballasje og kosmetikk.
PFAS finnes i over 7000 varianter, og er «populære», fordi de gjør produkter vann- og fettavstøtende.
Samtidig er PFAS svært skadelig for miljøet. Blant annet har forskerne funnet ut at PFAS påvirker immunsystemet og stoffskiftet hos mennesker.
Det er også sett sammenhenger mellom PFAS og kreft og fosterskader.
Tidligere i år foreslo Norge å innføre et forbud mot PFAS i EU og EØS, et første skritt mot et internasjonalt forbud.
Allerede i 2012 sluttet Avinor helt å bruke brannskum som inneholder PFAS. Nå er arbeidet med å rydde opp i gamle miljøsynder i gang.
– I dialog med Avinor har vi kommet fram til en plan om å rydde opp ved 14 flyplasser i løpet av en sjuårsperiode. Til nå har vi gitt Avinor pålegg om å rydde opp ved fire flyplasser: Evenes, Rørvik, Bergen og nå Svalbard, opplyser Kjersti Gram Andersen i Miljødirektoratet.
Svalbard høyt prioritert
Ifølge Miljødirektoratet er oppryddingen på Svalbard høyt prioritert.
Årsakene er at det ligger store mengder PFAS-er i grunnen på flyplassen og fordi naturen på Svalbard er sårbar og ekstra følsom for forurensning.
Totalt er det 32 kilo PFAS i grunnen ved flyplassen i Longyearbyen, noe som ifølge Miljødirektoratet er en betydelig mengde.
Når oppryddingen er fullført skal 93 prosent av de forurensede massene være fjernet. Oppryddingen er mer omfattende enn det Avinor selv opprinnelig foreslo.
– Totalbelastningen med PFAS på Svalbard er stor. Dette kombinert med et sårbart miljø, gjør at vi må stille strenge krav, sier Andersen, og viser til at det er funnet høye PFAS-nivåer i både isbjørn, fjellrev og polarmåke.
Tar ansvar for oppryddingen
Avinor ønsker ikke å kommentere pålegget før de har fått det formelt i hånda.
Men i en kronikk i Svalbardposten før jul, understreket styreleder ved Svalbard Lufthavn, Anders Kirsebom, at Avinor tar ansvar for oppryddingen.
– Vi mener (.....) at det er viktig å starte oppryddingen så snart som mulig. Dette har dratt lenge nok ut i tid, skrev Kirsebom. Samtidig påpekte han at Avinor i dag kun bruker fluorfritt brannskum.
Arbeidet med å rydde opp i PFAS-forurensingen i det gamle brannøvingsfeltet ved flyplassen i Longyearbyen skal være fullført i 2024.