Hopp til innhold

Flere nordnorske krasjlandinger

Nordnorske flyselskap har flere ganger opplevd økonomiske krasj-landinger. I dag kom meldinga om at FlyViking gir opp. I 2008 ble Kato Air lagt ned. I 1993 gikk flyselskapet Norving konkurs.

FlyViking sin første flyvning

FlyViking parkert ved Hammerfest lufthavn.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Kato Air var et norsk flyselskap som fløy regionale ruter i Nord-Norge. Selskapet ble grunnlagt i 1995 og nedlagt i 2008. Kato Air hadde hovedbase på Harstad/Narvik lufthavn.

Luftfartstilsynet inndro 28. august 2008 lisensen til selskapets tekniske verksted, Kato Air Service, noe som medførte flyforbud. Alle selskapets fire fly ble satt på bakken, og som en følge av det ble all forretningsdrift ble innstilt, skriver Wikipedia.

I 2004 forsøkte en mannlig passasjer fra Algerie å styrte et av flyene til Kato Air. Passasjeren slo til pilotene med en øks, samtidig som han skjøv stikka på flyet fremover slik at flyet gikk inn i et stup. Samarbeid mellom piloter og passasjerene Trond Frantzen og Odd Eriksen hindret at flyet styrtet ved Tverlandet. Mannen ble i 2005 av Hålogaland lagmannsrett dømt til 15 års fengsel for kapringen.

Norving var et flyselskap med hovedbase på Kirkenes i Finnmark. Selskapet ble etablert i 1959 under navnet Varangfly. Etter oppkjøp av flyselskapene Nor-Wing i Tromsø og Nordlandsfly i Bodø, skiftet selskapet navn til Norving i 1972 (Kilde: Wikipedia).

Selskapet utvidet gradvis virksomheten og var en periode Norges fjerde største flyselskap, med flyruter flere steder i Norge samt en del ruter på Nordkalotten.

Ambulansefly

På 70- og 80-tallet hadde Norving ambulanseflyberedskap for blant annet Finnmark og Troms. Det ble benyttet tomotors propellfly.

På grunn av store avstander både til sykehusene i Hammerfest og Kirkenes, og til spesialiserte sykehusavdelinger ved Regionsykehuset i Tromsø og Åsgård sykehus i Tromsø, ble Norving en viktig del av helsetilbudet i Finnmark på denne tida. Men i 1990 mistet selskapet ambulansekontrakten.

Norving fikk i 1993 konsesjon på flyrute mellom Tromsø-Luleå-Oulo. Det ble opprettet base i Tromsø og den nye Nordkalottruten starter i september samme år. Men året etter var det slutt etter 34 års kamp. Det ble konkurs.

Også Arctic Air som var basert i Alta, drev i perioden 1996 og 2003 ulike flytjenester før selskapet gikk konkurs.

Store forventninger

Opphavsmannen til FlyViking, Ola Giæver skapte store forventninger om økt konkurranse for passasjene da selskapet FlyViking ble opprettet. Her skulle Widerøe få konkurranse.

FlyViking hadde hovedkontor på Lyngseidet i Troms og hovedbase i Tromsø. FlyViking har regionale flyvninger i Nord-Norge, samt flyvninger til/fra Gardermoen og Trondheim.

Ifølge Wikipedia ble FlyViking etablert i mars 2016, men var grunnlagt i 1989 som Lofotfly. Selskapet ble omdøpt til Fly Taxi Nord i 2000, og fløy da Piper PA-31 fly, både frakt og passasjerer. I november 2015 kjøpte Ola O.K Giæver jr. selskapet og gav det navnet FlyViking.

Ola Giæver ble sagt opp fra Widerøe i april 2015, etter uenigheter innad selskapet. Han gikk til rettssak fordi han mente han var usaklig oppsagt, men tapte saken mot Widerøe i Salten tingrett. Dette førte til at han ville starte sitt eget flyselskap og konkurrere mot Widerøe på kortbanenettet i Norge.

FlyViking tilbød rimeligere flyreiser til og fra byer i Nord-Norge som tradisjonelt har vært dyre.

I 2016 deltok FlyViking, sammen med Danish Air Transport, i anbudsrunden om en femårskontrakt på kortbanenettet i Nord- og Midt-Norge mot Widerøe. Det ble nei fra staten.

  • Dette skyldes at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet. Samferdselsdepartementet plikter derfor å avvise alle deler av tilbudet fra FlyViking AS", skrev Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
  • FlyViking startet med kommersielle flyvninger i Nord-Norge 27. mars 2017, med rutene Tromsø–Bodø, og Tromsø–Hammerfest.

Selskapet fikk inn nye personer i styret og ledelse. Men rett før jul vedtok styret å melde oppbud. Man tjente for lite penger på flyvirksomheten.

Igjen blir Widerøe, SAS og Norwegian enerådende med passasjertrafikk i lufta i landsdelen.

Høsten 2016 fulgte NRK Giæver og hans nyoppstartede flyselskap FlyViking tett, og laget en dokumentarserie på nett – «Giæver på egne vinger».

Flere nyheter fra Troms og Finnmark