Politikere og innbyggere i Finnmark har vært i harnisk, etter at flytilbudet ble endret tidligere i år.
Nå varsles det endringer, men ikke med det første.
Widerøe har gitt regjeringen et forslag til endringene i flyrutene, som kan tre i kraft fra og med 31. mars neste år.
Forslaget betyr følgende endringer på FOT-rutene i de tre nordligste fylkene:
- Lakselv og Kirkenes vil få direktefly til Tromsø på morgenen, og tilbake om kvelden. I dag deler de to byene fly til Tromsø.
- Et større fly med 78 seter settes inn på enkelte avganger på Kirkenes-Tromsø, mot 39 seter.
- Ruten mellom Kirkenes og Vadsø styrkes på morgen og kveld, men dagens rutetider endres for å korrespondere med avgangene til ruta Kirkenes-Tromsø.
- Sandnessjøen og Mosjøen får flere direkteavganger morgen og kveld til/fra Trondheim.
- Widerøe vil dessuten opprette en kommersiell rute mellom Brønnøysund–Oslo.
- Kapasiteten styrkes i høysesongen med økt etterspørsel på rutene til/fra Stokmarknes, Leknes og Svolvær.
Men Widerøe skal først innhente synspunkter fra kommunene og fylkeskommunene før noe er helt avgjort, skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
Mener styrkingen tar for lang tid
Både ordførere og næringslivet i særlig Finnmark har reagert sterkt på endringene i rutetilbudet som skjedde 1. april i år.
Leder for Øst-Finnmark-rådet og ordfører i Vadsø kommune, Wenche Pedersen, mener det har medført ekstra utfordringer for kommuner som er avhengige av flytilbud.
Tidligere gikk det kommersielle fly mellom Vadsø og Tromsø, men dette tilbudet falt bort etter regjeringen sin satsing på reduserte flypriser.
– Hele opplegget med billigere fly har resultert i at nesten alle kommunene, og våres kommune særskilt, er satt flere tiår tilbake, sier Pedersen.
– Jeg er ikke i tvil om at motivene for lavere flypriser var bra. Men man har vært for lite opptatt av hva som blir konsekvensene i forhold til ruteopplegget. Og vi slåss nå med departement og delvis Widerøe, for å se hvordan vi kan gjøre det her.
Pedersen mener det hele er blitt det hun kaller for en «skitsak.»
Tung satsing på FOT-rutene i Nord
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier endringene i fotrutene er en del av en større satsing for å forbedre flytilbudet i Nord-Norge.
– For denne regjeringa har det vært viktig å forbedre fotrutetilbudet i nord. Derfor har vi hatt en tung satsing på å blant annet redusere prisene og for så vidt også øke kapasitet.
Siden de nye rutene ble innført forteller Nygård at de har høstet erfaringer og evaluert ut fra statistikk og tilbakemeldinger passerer har gitt til flyselskapet.
På spørsmål om hvorfor det tar så lang tid før endringene trer i kraft sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at det handler om at flyselskapet trenger tid til å omstille seg.
– Det handler om hva som er mulig å gjennomføre med disponibelt mannskap og flyflåte. De trenger litt tid på å håndtere endringer som kommer.
Innrømmer feil
Sigbjørn Gjelsvik, leder i transportkomiteen på Stortinget for Senterpartiet har vært på rundreise i Finnmark for å selv erfare hvordan flytilbudet er.
Han sier tilbakemeldinger herfra har vært viktig i arbeidet med de nye rutene.
– Vi ser at det har vært behov i både Finnmark og andre distriktsfylker for å få et bedre rutetilbud enn det som lå på bordet fra Widerøe i april. Derfor har vi jobba aktivt inn mot selskapet for å bidra til det.
Vil at det skal gjøres mer
Ordføreren i Vadsø sier dette kan betraktes som en innrømmelse av at ruteopplegget som ble endret på ikke var godt nok.
Hun har sett på ruteendringene som er foreslått og sier det ser lovende ut for Øst-Finnmark.
– Jeg er mer usikker på om resten av Finnmark kommer til å være fornøyd med det her. Men jeg er i hvert fall fornøyd med at man skjønner at man må gjøre endringer.
Men selv om det ifølge Wenche ser lovende ut for Øst-Finnmark, mener hun at det må gjøres mer.
Hun savner direkterutene, og sier man må se på konsekvensene av de nye ruteforslagene og komme med forslag til forbedringer.
– Så får vi satse på at de også lytter til oss fremover.