– Det er veldig mye innhold man skal lære seg, og det spørs om en måned holder når man skal skvise skole og jobb inn samtidig. Det skaper stress.
Det sier Alma Utstøl. Hun er akkurat ferdig med glattkjøringskurs, og satser på å ta førerkortet etter nyttår.
Samtidig som hun driver praktisk kjøreopplæring, øver hun til teorien på mobilen.
– Jeg stryker på mange av prøvene, og de gangene jeg består er det veldig knapt. Gjerne bare en feil unna å stryke.
Prøv vår uoffisielle teoritest nederst i saken!



Tallene for november viser at 92 prosent av kandidatene besto oppkjøringen i Finnmark. Til sammen gjennomførte sensorene 295 førerprøver gjennom måneden.
I samme måned var det 309 forsøk på teoriprøven i Finnmark. Her var det bare 62 prosent som besto.
Alma Utstøl satser på å kjøre opp på nyåret. Hun synes det er stressende å skulle øve på teorien samtidig som jobb og skole.
Foto: Johan Isak Niska / NRK17-åringen er ikke overrasket over tallene fra Statens vegvesen.
– Jeg merker jo selv at teoriprøven er litt vanskelig. Men tar man seg god tid, og unngår stress, så skal det nok gå bra.
Høy beståttandel
Elisabeth Mortensen er kontorsjef for trafikkavdelinga i Statens vegvesen i Troms og Finnmark. Hun sier det ikke bare er i Finnmark forskjellen er så stor.
– Selve forskjellen på bestått teori og bestått praktisk er nok dekkende for hele landet. Men andel beståtte er høyere en på landsbasis.
– Korte ventetider gir elevene i Troms og Finnmark ro til å lære seg å kjøre, sier Elisabeth Mortensen.
Foto: Sigbjørn Lægdene Stenvaag / NRKIfølge Mortensen var det vanligere at elever tok et teorikurs på kjøreskolen før.
– Jeg tror folk melder seg til teorien første gang for å få et inntrykk av hvor de ligger i løypa. Som en slags indikator på å teste seg selv.
Mindre teori
Trafikklærer Irene Stjern sier man brukte mer tid på teoretisk øving før.
– Vi har mye kortere teoriundervisning enn tidligere. Nå pugger elevene mer hjemme, også får vi inn en del teori når vi sitter i bilen, sier Stjern.
Irene Stjern er trafikklærer på Nordlys Trafikksenter.
Foto: Johan Isak Niska / NRKHun er usikker på om det er grunnen til at bare drøye 60 prosent av teoriprøvene er bestått.
– Elever er nok som elever flest, og leser bare akkurat det de må. Men opplegget har blitt mer effektivt, og det er bedre for eleven. sier Stjern.
Har du god kontroll på trafikkreglene? Prøv vår uoffisielle teoriprøve her!
Kilde til teoritest: if.no