Hopp til innhold

Flere båter har gått på grunn: Kartverket anbefaler å holde seg unna

Store havområder på Svalbard er ikke kartlagt, og flere båter har gått på grunn de siste årene. Nå varsler Sysselmesteren straffereaksjoner.

MS Isbjørn 2

Mandag gikk MS «Isbjørn 2» på grunn for andre året på rad på Svalbard.

Foto: Sysselmesteren på Svalbard

Mandag gikk en båt med 15 personer om bord på grunn i Isfjorden, ved Borebukta på Svalbard.

Den samme båten, «Isbjørn 2», gikk også på grunn i samme område i 2022. Ifølge Svalbardposten har flere båter gått på grunn i dette området tidligere.

Sysselmesteren på Svalbard, Lars Fause, sier han har vært bekymret før turistsesongen.

– Jeg var ikke det minste overrasket over at dette skjedde, men det er en fin grunn til å advare om at når man navigerer på Svalbard, så må man gjøre det særdeles aktsomt og forsvarlig.

Ingen av dem som var ombord, «Isbjørnen 2», ble fysisk skadd.

Sysselmesteren har åpnet etterforskningssak, og sier at de kommer til følge nøye med på aktiviteten fremover.

– Det er ekstremt mange fartøy som har gjort det til næring å frakte passasjerer rundt. De går gjerne så nært opp til land som overhodet mulig for å se på dyrelivet og andre ting.

Lars Fause. Sysselmester. Svalbard.

Sysselmester Lars Fause ber reiselivsaktører opptre varsomt.

Foto: Jannicke Mikkelsen

– Vi undersøker

Eieren av båten, Laurent Jaubert, sier til NRK at de venter resultatene av etterforskningen og at de kommer til å handle deretter.

Jaubert bekrefter at Isbjørn 2 var i Borebukta.

– Vi er veldig forsiktig når vi navigerer der og vår fremgangsmåte er å ikke navigere hvor det er dårlig kartlagt. Grunnstøtet ser ut til å ha skjedd i et område som er godt kartlagt, men vi undersøker fortsatt dette for å finne ut av hvordan og hvorfor hendelsen skjedde.

Store områder

Avdelingsdirektør i Kartverket, Gudmund Jønsson, opplyser til NRK at området der «Isbjørnen 2» gikk på grunn, har mangelfull kartlegging.

– På Svalbard generelt er det store områder som ikke er kartlagt. Noen områder er kartlagt med gamle metoder, som er dårligere og mindre presise enn de er nå, sier han.

Ifølge Jønsson jobber de med å kartlegge havområdene rundt Svalbard bedre, men det er store områder som skal kartlegges.

Mye is store deler av året gjør også at perioden hvor de kan kartlegge er begrenset.

I Borebukta er det enkelte steder som ikke er kartlagt.

– Når man da beveger seg inn mot de områdene som er dårlig kartlagt, eller ikke kartlagt, så er det veldig viktig å være ekstra varsom, sier Jønsson.

Gudmund Jønsson, direktør for nautisk avdeling i Kartverkets sjødivisjon

Gudmund Jønsson, direktør for nautisk avdeling i Kartverkets sjødivisjon, sier det tar tid å kartlegge alle havområdene på Svalbard.

Foto: Kartverket

Les også Turistboom i nord: Reiselivet optimistisk før årets sommer

Senja

– Det er ikke noe jeg selv ville ha gjort.

Kartverket vil ikke konkludere med om «Isbjørn 2» beveget seg i områder som ikke er kartlagte, fordi de ikke har alle dataene fra hvor de har gått.

Men basert på åpne, eksterne kilder kan det tyde på at de i alle fall har beveget seg i et område som er dårlig kartlagt, sier Jønsson.

Han er tydelig på at det er en stor risiko å ferdes der det ikke er kartlagt.

– Det er ikke noe jeg selv ville ha gjort. Jeg vil anbefale folk å holde seg til de områdene som er kartlagt, sier Jønsson.

Han oppfordrer også de som skal navigere om å være oppmerksom på at enkelte kart kan være målt opp med gammelt utstyr, og dermed ikke har den samme nøyaktigheten som nyere kart.

Her gikk båten på grunn.

Frykter diesel-lekkasje og oljesøl

Sysselmesteren er bekymret for hvilke konsekvenser grunnstøtinger kan få for miljøet, og frykter diesel-lekkasjer og oljesøl.

– En ting er at man kan utsette passasjerer og mannskapet for skade og fare for menneskeliv, men det er også viktig å ta vare på det sårbare naturmiljøet på Svalbard, sier han.

Sysselmesteren retter nå en pekefinger til næringen om å opptre aktsom og forsvarlig, både med å ta vare på fartøy og navigere på en trygg og sikker måte.

– Hvis ikke det nytter, så må vi ty til andre virkemiddel som straffereaksjoner. Men jeg håper ikke vi blir nødt til det, sier han.

En båt med 15 personer om bord har gått på grunn i Isfjorden ved Borebukta på Svalbard

Ifølge Sysselmesteren var det observert litt diesel på sjøen under selve aksjonen, men etterpå så har man ikke gjort samme observasjon.

Foto: Sysselmesteren på Svalbard

Flere har hatt problemer

«Isbjørn 2» er ikke tilknyttet Visit Svalbard. Men reiselivsorganisasjonen opplyser til NRK at operatører tilknyttet dem har opplevd lignende problemer i samme området tidligere.

– Det er et veldig fint område som er godt besøkt, men man må ta sine forholdsregler og opptre varsomt. Det er overhodet ikke bra at grunnstøtinger skjer, sier daglig leder Ronny Brunvoll.

– Heldigvis ble det tilsynelatende ingen skader på mennesker eller natur denne gangen.

Han håper havområdene rundt Svalbard blir bedre kartlagt.

Ronny Brunvoll

Daglig leder i Visit Svalbard, Ronny Brunvoll, ber folk opptre varsomt og ta sine forholdsregler.

Foto: Gunnar Grindstein / NRK