Med åpent hav rett utenfor, har havna i Gamvik ikke gitt fiskebåter godt nok vern. En rekke fiskebåter har derfor havarert ved kai opp gjennom årene.
Sånn det er nå, har det nesten vært umulig med levering av fisk i dårlig vær.
Alf Normann Hansen er blant fiskerne som ikke har villet bruke havna når forholdene har vært tøffe.
– Man går ikke dit for å få ei god og trygg havna å ligge i. Havet står jo nesten inn i havna der.
Men nå skal altså en ny molo stå klar, helt ferdig, neste sommer. Bestyrer av Gamvik Handel, Synøve Vassvik, synes det nesten er uvirkelig at det endelig skjer.
– Jeg har hatt ei flaske champagne til kjøling helt siden de bestemte at de skulle bygge moloen, men jeg har ikke turt å ta den ennå. Tror nesten ikke det er sant. Det er helt fantastisk.
Planene klare i 1895
I 1878 var Den kongelige Havnearbeidskommisjonen på befaring i Gamvik på Finnmarkskysten. Kommisjonen gikk inn for en omfattende havneutbygging. I 1895 var planene klare.
I juli 1914 var rettighetene til grunn avklart. Det Kongelige Departement for de offentlige Arbeider ga da havnedirektøren ordre om å sette i gang arbeidet.
Befolkningen i Gamvik måtte likevel fortsette å vente på å få ei trygg og god havn. Ingenting skjedde.
Først i 1951 tok de første arbeidene til. Det ble bygd ei kort jernbanelinje og brukt et diesellokomotiv for å frakte stor stein.
De største steinblokkene veide mellom 10 og 20 tonn. Likevel ble moloarbeidet flere ganger rammet av store stormskader. En storm begravde vinteren 1959 ei kran fullstendig i steinmassene og ble aldri berget. Også vintrene etter var det store stormskader.
Bare halvparten av den opprinnelig planlagte moloen var ferdigbygd da arbeidet stoppet helt opp i 1971.
Flere fiskevær er blitt fraflyttet på grunn av dårlige havner.
Også Gamvik har vært truet av fraflytting. Ei tid ble eiere av sommerhus i bygda bedt om å beholde lysene på i husene gjennom vinteren. Fiskeværet lå nesten folketomt.
Ga aldri opp håpet
Lokalt har de likevel aldri gitt opp håpet om ei skikkelig havn. Årsaken er det svært fiskerike havet like utenfor, samt vissheten om at store deler av fiskeflåten ikke har villet fiske fra Gamvik på grunn havneforholdene.
– Gamvik havn har i realiteten aldri hatt kaier med skikkelig beskyttelse mot havbølger. Vi har i veldig mange tiår ikke hatt de mulighetene til å utvikle fiskeværet som vi skulle hatt, sier havnesjef Torfinn Vassvik.
Til tross for dårlige havneforhold har selskapet Gamvik Seafood greid og skapt ny aktivitet i fiskeværet de siste årene. Folketallet er økt fra 125 til vel 250.
Nå gir den statlige moloutbyggingen til 92 millioner stor framtidstro. I Gamvik snakkes det om julaften, nyttårsaften og 17. mai, samtidig.
– Det betyr at det er plass til flere båter og mere utvikling og arbeidsfolk. De kan utvide ved fiskebruket. Det er veldig bra, sier Synøve Vassvik.
Merket havbårer
Selskapet Secora med en stor og moderne maskinpark er hovedentreprenør for prosjektet. Selskapet har siden starten i sommer likevel opplevd at havbårer har dratt masser til den nye moloen ut på dypt vann med litt urolig vær.
Arbeidet vil fortsette til høst og vinterstormer gjør en pause nødvendig i noen måneder før endelig ferdigstillelse neste år, – en svært intensiv periode i moloens over 100 år lange historie.