– Det er jo stor interesse for å finne spor etter Amundsen, og jeg kjenner til historien fra Latham som var forlist i området Bjørnøya. Derfor kontaktet vi noen som er mer sakkyndige enn oss til å finne ut om flyvrakene faktisk stammer fra Latham.
Det sier kapteinen ved båten J. Bergvoll, Kyrre Skog Hanssen.
Kapteinen ved båten J. Bergvoll, Kyrre Skog Hanssen hadde håpet på å oppklare mysteriet.
Foto: Vilde Kristine Malmo / NRKHanssens mannskap hadde vært ute på fiske i flere uker da de plutselig fikk store flyvrakdeler inn i garnet.
Området båten og mannskapet befant seg i var det samme området hvor polarhelten Roald Amundsen forsvant med flyet Latham i 1928.
Roald Amundsen var da på vei til Svalbard for å lete etter Umberto Nobiles havarerte luftskip, Italia.
Siden da har ingen sett spor etter han, og hva som nøyaktig skjedde med Norges største polarhelt har man aldri fått svar på.
Det store spørsmålet var derfor om det nylige funnet av flyvrakdelene kunne være med å løse et av de store mysteriene i polarhistorien.
Den norske polarhelten forlot Tromsø 18. juni 1928. Kort tid etter avreisen fanget en kullbåt fra Svalbard opp svake nødsignaler som ble antatt å komme fra Latham.
Foto: Perspektivet MuseumFortsatt uløst mysterium
Hanssen kontaktet så Universitetet i Tromsø, og tirsdag ble vrakdelene undersøkt av ei gruppe nysgjerrige forskere.
– Det har vært mange søk etter Roald Amundsens Latham-fly etter at han forliste i 1928, og da blir man veldig nysgjerrig på om det kan være det, sier instituttleder ved UiT, John McNicol.
Men etter å ha sett på vrakdelene, ser det ikke ut til at de stammer fra Roald Amundsens Latham.
– Vi er ganske sikre på at dette er deler fra et tysk fly fra andre verdenskrig. Foreløpig lurer vi på om det kan være en Junkers Ju 88, en tysk flytype.
Forskerne er imidlertid ikke skuffet over at Roald Amundsen-mysteriet fortsatt er uløst.
– Det hadde vært fantastisk morsomt om dette var deler fra Amundsens fly, men mysteriet lever videre, og vi må fortsette å leve med uvissheten om hvor det var Amundsen egentlig forsvant, sier historiker Harald Dag Jølle.
– Hva er det som gjør at man den dag i dag fortsatt er nysgjerrig på å finne ut av hva som skjedde med Roald Amundsen?
– Det er nok det at det er et uavsluttet kapittel, og at det gir rom for mange spekulasjoner.
Historiker Harald Dag Jølle sier det fortsatt er stor interesse for forsvinningen.
Foto: Vilde Kristine MalmoKan havne på museum
Forskerne sier likevel at funnet av flyvrakdelene er av stor betydning.
– Selv om det ikke var det vi trodde så forteller det oss om hvor viktig nordområdene har vært til alle tider som internasjonalt område. Det er rester etter et tysk fly, som jo også er en del av vår egen historie. Funnet belyser den tyske aktiviteten, hvor det var menneskeliv som gikk tapt, sier førsteamanuensis ved Norges arktiske universitetsmuseum, Marit Anne Hauan.
Hun berømmer kapteinen på fiskebåten, og oppfordrer flere til å gjøre som han.
– Jeg er veldig glad for at bevisstheten om Latham og Amundsen fortsatt lever så sterkt at trålskipperen bryr seg til å koble på forskerne. Jeg håper dette kan være en påminnelse til alle om at forskere er avhengig av materiale og empiri for å kunne fortelle noe om fortiden. Det viktige budskapet er at fremtiden kjenne vi, det er fortida som til stadighet blir ny blant annet gjennom slike funn.
– Hva vil skje videre med vrakdelene nå?
– Det mest interessante vil være å be krigsmuseet i Narvik og flymuseet i Bodø om å vurdere brukbarheten av disse objektene, om de ønsker dem og hva de vil gjøre med dem.