Krevende vinterveier: – Kan være en fordel å sette seg fast med elbil

Barnefamilie ble sittende fast i flere timer på fjellovergang i sin hybridbil. De tørr ikke tenke på hvordan det hadde gått hvis de skulle kjørt elbil. Ekspertene mener derimot det kunne vært en fordel.

Flere fjelloverganger er allerede stengte og kolonnekjørte, og ferger innstilte onsdag morgen.

Ekstremværet «Gyda» har begynt å ramme Norge.

Flere vil de neste dagene oppleve uværet på vinterveiene, og risikere å stå fast ved vegbommer og å kjøre i kolonne. Da gjelder det å ha fulladet batteri eller fylt opp med nok drivstoff.

Kolonne på Hardangervidda

Mange vil oppleve å måtte kjøre kolonne de neste dagene under uværet «Gyda». Da må kjøretøyet være forberedt med nok strøm eller drivstoff.

Foto: Jon Kenneth Heltne

I Finnmark ble en småbarnsfamilie på fem stående fast i flere timer, da de skulle kjøre kolonne over Bakfjordfjellet med sin hybridbil.

– Etter tretti minutter i sneglefart fikk vi beskjed om at brøyteplogen hadde satt seg fast. Da sto vi fast en etter en i kolonnen, og måtte avvente i noen timer, forteller Christer Håkon Josefsen.

Familie satt fast på fjellovergang i flere timer

Småbarnsfamilien på fem ble stående flere timer i fjellovergangen før de kunne kjøre tilbake. Da gjaldt det for foreldrene å være kreativ med tre små barn, og løsningen ble musikk og nistespising.

Foto: CHRISTER HÅKON JOSEFSEN

Familiefaren er lettet over å ikke eie elbil i denne situasjonen.

– Jeg ser for meg at hvis jeg hadde kommet til det fjellet der med tjue prosent igjen på batteriet og plutselig stått fast i tolv timer, så vet jeg ikke hvor trygt det er.

Men ekspertene er nødvendigvis ikke enig.

Det var iFinnmark som omtalte familiens kjøretur først.

– Lad før fjellovergangene

– Hvis man har hurtigladet en siste gang før man kommer opp på fjellet og har rikelig med strøm på batteriet, så kan man ha det behagelig og fint i en elbil, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF

Nils Sødal forteller at Norge fortsatt mangler mange ladestasjoner for at målet for 2025 skal være realistisk.

Foto: NAF

For Nord-Norge sin del, er det ifølge Statens vegvesen 20 fjelloverganger. Ved åtte av disse er det ikke lademulighet i den ene eller begge av endene.

Det er dermed ikke mulig å starte alle kjøreturene over fjellene med fullt batteri.

Også Norsk elbilforening har som første grunnregel å ha et godt oppladet batteri før man legger ut på denne typen turer.

– Har vi ladeinfrastruktur som er god nok til å alltid gjøre det?

Ståle Frydenlund ved ladestasjon i Varangerbotn.

Ståle Frydenlund mener at det er fult mulig å ferdes med elbil, også i Finnmark.

Foto: Hanne Wilhelms / NRK

– Det kommer selvfølgelig litt an på hvor du er. Det kan være strekninger som er mer utfordrende enn andre, men stort sett vil du klare å komme deg frem langs hovedveinettet i Norge, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.

Han mener at også at lengst nord i landet, i Finnmark, er det fullt mulig å komme seg rundt med elbil.

– Men det er avhengig av at du har en moderne elbil med litt større batteripakke.

Jeg vil ikke anbefale å legge ut på langtur i vintervær med en gammel elbil, men moderne elbiler som er utstyrt for å tåle vinteren, klarer fint en sånn tur.

Kan være en fordel med elbil i uvær

Nils Sødal i NAF trekker også frem at i noen tilfeller kan det være mer behagelig å bli stående fast med en elbil, enn en bensin- eller dieselbil.

– Bensin- og dieselbiler må skru av motoren hvis det fokker veldig mye snø, rett og slett for å ikke bli kullosforgiftet.

– En elbil har ikke det problemet, så da kan du faktisk ha varme i kupeen hvis du har rikelig med strøm på batteriet, sier Sødal.

Er det nok ladestasjoner til å ferdes trygt med elbil om vinteren?

Ville fortsatt vurdert elbil

Selv om trebarnsfamilien ble stående i fast i kolonnekøen i over to timer, skyr de ikke å skulle skaffe seg en elbil i fremtiden.

– Ville du vurdert å skaffe deg en elbil etter denne hendelsen?

– Ja, det ville jeg nok. Men jeg ville sørget for, når jeg dro på tur, at jeg hadde greit med kapasitet på batteriet, forteller Josefsen.