Hopp til innhold

Er dette fremtidens tavle?

Ved universitetet i Tromsø utvikles teknologi som lar deg styre 28 datamaskiner med bare hendene. Alt på én kjempediger skjerm.

Daniel Stødle forsker på hvordan man kan styre datamaskiner med bare hendene

Daniel Stødle forsker på hvordan man kan styre datamaskiner med bare hendene.

Foto: Universitetet i Tromsø

På Universtitetet i Tromsø står en 18 kvadratmeter stor skjerm, som drives av 28 datamaskiner, med hver sin projektør, og har en skrekkelig høy oppløsning.

En vanlig dataskjerm har en oppløsning på mellom én og to millioner bildepunkter, eller pixler. Denne skjermen har 22 millioner pixler.

Størrelsen begrenser

En så stor skjerm har sine begrensninger når det kommer til hvordan man bruker den. Størrelsen tatt i betraktning er den ypperlig å bruke for eksempel foran større menneskemengder, spørsmålet er bare hvordan man skal bruke den på en fornuftlig måte.

Og det er nettopp det Daniel Stødle har forsket på:

– Veggen er så stor at man må bevege seg frem og tilbake foran den for å få oversikt over alt innholdet. Da blir det fort upraktisk å bære på en mus, eller enda verre, et tastatur. Jeg ønsker å bruke hendene mine direkte, uten å være nødt til å ta på meg et par spesielle hansker som Tom Cruise i Minority Report, eller huske på hvor jeg la fra meg musen sist, forteller Stødle entusiastisk.

Komplisert prosjekt

Å lage et system som kunne takle nettopp dette er komplisert. Programmer flest er designet for å brukes på én datamaskin, mens denne skjermen benytter seg av flere datamaskiner som lager hver sin lille bit av bildet.

Dermed har Stødle vært nødt til å utvikle ny programvare og nye systemer for å utnytte den svære skjermen.

Og ikke nok med det. 16 kamera og åtte datamaskiner må til for å kunne jobbe med bare hendene mot skjermen. Ved å analysere bildene fra kameraene kan systemet skjønne akkurat hvor hendene dine er i forhold til skjermbildet, i tre dimensjoner.

Ved bruk av mikrofoner kan man legge kommandoer på lyder, for eksempel å knipse med fingrene, og ved å ha flere mikrofoner kan systemet regne ut forsinkelsen på lyden mellom disse, og dermed finne ut hvor hånda er når den knipser.

Aktuelt og fremtidsrettet

Stødles veileder, professor Otto J. Anshus, sier forskningen er både spennende og svært aktuell.

– Gjennom bevegelser, «gesturing», kan man kontrollere visningsveggen, på lignende måte som man bruker bevegelser til å kontrollere brukergrensesnittet på en iPhone.

– Dette er aktuelt nå, og vil bli enda viktigere i fremtiden når stadig flere gjenstander, vegger, bord og andre ting blir i stand til å vise informasjon og la seg interagere med.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.