Norske og finske myndigheter skal samarbeide om intelligente transporttjenester og systemer (ITS) på strekninga E8 mellom Skibotn i Troms og Kolari i Finland.
– Prosjektet skal gjøre denne veistrekninga intelligent, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.
Partene signerte en avtale om ITS-prosjektet på en konferanse i Muonio i Nord-Finland mandag.
Kan være viktig for lakseeksporten
Foreløpig er det ikke avgjort nøyaktig hvilken teknologi som skal testes ut på E8 på norsk side.
– ITS handler om å utnytte tilgjengelig informasjon på best mulig måte. Hvis trafikantene kan få god informasjon om føreforhold og hendelser på veien, blir planleggingen av kjøreturen bedre og ferden tryggere, sier Torbjørn Naimak i vegvesenet nord, i en pressemelding.
– I tillegg ser vi muligheter for å effektivisere og forbedre driften og vedlikeholdet av veinettet, for eksempel ved at entreprenørene får sanntidsdata om vei- og føreforhold og kan prioritere ressursene deretter, fortsetter han.
Tom Cato Karlsen, statssekretær i Samferdselsdepartementer, sier at samarbeidet om E8 kan være viktig for norsk lakseeksport.
– Et stort volum fraktes på bil fra slakteriene i Norge til flyplassen i Helsinki før videre transport til markedene i Asia. ITS er et område der det skjer mye, og hvor Norge er langt fremme. Jeg er spesielt glad for at det gjennom samarbeidsavtalen testes ut ITS på grensekryssende veier i nord. Vi vet jo at forholdene her oppe stiller ekstra strenge krav til utstyr og løsninger, sier Karlsen, som var til stede da avtalen ble undertegnet.
- Les også:
Førerløse biler
Ifølge Naimak er intelligente trafikksystemer en teknologi Nord-Norge kan ha stor nytte av. Avtalen mellom norske og finske vegmyndigheter strekker seg over tre år.
Andre eksempler på ITS er fartsgrenser som justeres ut fra føreforholdene, værovervåking og at trafikantene blir varslet om dyr i veibanen.
– Førerløse kjøretøy og «biltog» med ledebil, representerer den ene ytterenden av ITS. I andre endre har vi systemer vi bruker i dag, for eksempel værstasjoner og trafikkstyring i sanntid, med variable skilt, sier Naimak.
Ifølge regionveisjefen ligger nøkkelen til et virkelig intelligent transportsystem i informasjonsflyten; at de forskjellige delene av systemet, inklusiv kjøretøyene, snakker med hverandre.
– Korrekt informasjon gjør trafikantene i stand til å gjøre gode valg, noe som gir økt sikkerhet og bedre regularitet, sier Naimak.
Finlands transportminister Anne Berner var blant dem som var til stede da avtalen ble undertegnet mandag.
- Les også: