Mandag klokken 12.00 starter sju av åtte oppsatte bommer å innkreve penger i Harstad. Som en del av Harstadpakken skal trafikantene betale bompenger for passeringer i begge retninger, hele døgnet.
Den siste og åttende bommen settes i drift når Harstadåstunnelen fra Sama til Seljestad er ferdig.
I 15 år skal det kreves bompenger for Veipakke Harstad. Det kan koste bilistene opp mot 7.000 kroner i året.
Avhengig av bompenger
Ordfører Marianne Bremnes i Harstad sier alt ligger til rette før oppstarten.
– Vi er veldig godt forberedt. Bomstasjonene står klare, kameraene er på, bilistene har fått tilbud om å kjøpe bompengebrikker. Jeg tror folk har innfunnet seg med at det er slik det blir i tiden framover, sier Bremnes.
Det har vært store diskusjoner om bompenger i Harstad de siste årene. Bremnes sier Harstadpakken er helt avhengig av bompenger for å få den gjennomført.
– Det har vært klart helt fra første planlegging. Vi finansierer svært mye av pakken med bompenger, og det er utrolig viktig for å få realisert dette, sier ordføreren.
Kan bli dyrere
Bomstasjonene er automatiske, så det er ingen mulighet for å betale manuelt. Regningen blir tilsendt på faktura hvis du ikke har AutoPass-avtale.
Målet med Harstadpakken og bompengene er færre biler i sentrum, bedre kollektivtilbud og flere sykkelstier. Prisen blir 12 kroner for lettbil og 24 kroner for større kjøretøy.
Harstadpakken skal investere for 1,6 milliarder kroner, men allerede i april ble det antydet at dette ikke er nok. Nå vurderes det om bompengeavgiften skal økes.