Dine Instagrambilder hjelper reiselivsnæringen

Instagrammere som skryter av norgesferien er gull verdt for reiselivsnæringen. – Mye mer virkningsfullt en kommersiell reklame, sier markedsføringsekspert.

Christina Gjertsen holder en stor fisk.

Bilder privatpersoner legger ut på Instagram, slik som Christina Gjertsen gjør på sin profil «fotografeen», bidrar til å lokke turister, mener markedsføringseksperter.

Foto: fotografeen / instagram

En av dem som er med på å inspirere andre til å oppdage steder i Norge, er fotograf Christina Gjertsen fra Lakselv. Hun begynte å legge ut turbilder på Instagram for å få andre til å besøke hjemstedet.

– Jeg er bare glad for å kunne reklamere for eget fylke. Jeg blir kjempeglad hvis noen får inspirasjon til å komme og besøke Finnmark og Lakselv gjennom mine bilder, sier Gjertsen.

Hver sommer får fotografen forespørsler fra noen av hennes 17.800 følgere på profilen «fotografeen» om hvordan man kommer seg til Rappafossen i Lakselv.

– Jeg guider dem ikke fysisk, men forteller dem hvordan de skal komme seg dit. Det er mange som spør meg om den ene fossen, sier Gjertsen.

Tjener på fornøyde kunder

Ifølge Bente Braland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, vil ikke kjøpt reklame ha samme kraft som når det kommer fra privatpersoner. Hun tror næringen tjener ekstra godt på fornøyde kunder som legger ut bilder selv.

– Da belønnes næringen av sine gjester med positiv omtale og bilder i sosiale medier. Det er de samme gode opplevelsene som folk er villige til å betale for, sier hun.

Bente Bratland Holm

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, mener at privatpersoners ferieminner er gull verdt for norsk reiseliv.

Foto: Astrid Waller

Hvor mye et privat innlegg er verdt i kroner og øre er umulig å si, ifølge Bratland Holm. Men hun er ikke i tvil om at det har en stor verdi.

– Det er naturlig å tro at mange har oppdaget Norge på nytt denne sommeren. Og at de selv, eller gjennom venners bilder har fått øynene opp for reisemål i verdensklasse.

Effekten av sosiale medier

I 2018 ble bygden Trandal på Sunnmøre en turistattraksjon på grunn av en trehuske.

Det skjedde etter at den amerikanske fotografen Michaela Potterbaum la ut et bilde på Instagram.

Huske på Trandal

Turistene som besøkte trehusken i Trandal ønsket å gjenskape bildet de hadde sett i sosiale medier.

Foto: Michaela Potterbaum

Markedsføringsekspert og dosent ved høyskolen Kristiania, Trond Blindheim, mener innlegg på Instagram og Facebook har stor reklameeffekt.

– Når vi får anbefalinger som kommer fra personlige kilder, så er det mye mer virkningsfullt enn om det kommer fra kommersielle kilder som reklamer eller brosjyrer, sier han.

Trond Blindheim

Trond Blindheim mener sosiale medier er en av de beste markedsføringskanalene som finnes.

Foto: Høyskolen Kristiania

Blindheim tror det fører til at man blir gjort oppmerksom på destinasjonen, og dermed begynner søken etter mer informasjon.

– Når man søker, så popper det opp alle mulige attraksjoner, severdigheter og aktiviteter som er på det stedet. Men alt starter i sosiale medier, sier markedsføringseksperten.

Håp om langvarig begeistring for Norge

Ifølge en undersøkelse Finn reise gjorde i mai, seilte Lofoten opp som en feriefavoritt hos mange. Gjertsen mener det er flere steder å oppdage, og kommer derfor med en oppfordring til alle som ferierer i Norge.

– Folk må se mer mot Finnmark, og ikke bare Lofoten. Vi har masse perler her oppe også, sier fotografen.

Bratland Holm i Innovasjon Norge håper og tror at den nasjonale begeistringen for Norge som turistdestinasjon blir langvarig.

– Norsk reiselivsnæring holder åpent året rundt, og trenger gjester både i høst, til vinteren, våren og til neste sommer, sier hun.