Hopp til innhold

Dette får Finnmark

Regjeringen satser østover lengst nord. Se flere detaljer!

Grenseovergangen på Storskog
Foto: Erlend Aas / Scanpix

Satser på E6 vest for Alta

I perioden 2010-2019 videreføres det igangsatte arbeidet med utbygging av E6 vest for Alta, med sikte på fullføring i perioden 2014-2019. Tiltaket er en viktig del av regjeringens nordområdestrategi. Regjeringen er opptatt av at statens vegvesen skal få mulighet til å se utbyggingen av de gjenværende strekningene inn mot Alta sentrum i sammenheng, slik at man kan sikre en mest mulig effektiv gjennomføring av ny og utbedret veg. Det legges derfor opp til å finansiere prosjektet E6 vest for Alta over en egen budsjettpost. Sammen med allerede gjennomførte utbedringer vil den planlagte innsatsen gi sammenhengende standardforbedring på en over 50 kilometer lang strekning. Det er lagt til grunn delvis bompengefinansiering av strekningen nærmest Alta, i tråd med tidligere vedtak på lokalt hold.

Bedre vei til russegrensa

Den 10 kilometer lange strekningen E105 Storskog - Hesseng er eneste vegforbindelse mellom Norge og Russland. Forbindelsen ventes å få større betydning etter hvert som samhandelen med Russland øker. Vegen har dårlig standard, med blant annet en vegbredde mindre enn 7,5 meter på halvparten av strekningen. Utbedring av E105 er en viktig del av regjeringens nordområdestrategi. Det foreligger ingen formelle planer for strekningen. Det er derfor knyttet stor usikkerhet til kostnadsoverslag og beregninger av de virkninger en utbygging vil få.

Det er lagt til grunn en ramme på 780 millioner kroner til tiltak innenfor ulike programområder på E6 Nordkjosbotn – Kirkenes, med tilknytninger. Av dette er 300 millioner kroner satt av i perioden 2010-2019. Innenfor denne rammen prioriteres trafikksikkerhetstiltak. I tillegg prioriteres mindre utbedringer med vekt på å ta igjen forfall og bygging av gang- og sykkelveger.

Ny Tana bru

I perioden 2014-2019 er det aktuelt å prioritere statlige midler til følgende større prosjekter:

Bygging av ny Tana bru på E6, til erstatning av dagens bru som er smal og har dårlig bæreevne.

Bedre vei til Hammerfest

Oppgradering av riksveg 94 Skaidi – Hammerfest, som vil bli omklassifisert til riksveg i forbindelse med forvaltningsreformen. Etablering av ilandføringsanlegg for gass på Melkøya har ført til kraftig trafikkøkning på riksveg 94 som er eneste innfartsveg til Hammerfest.

Satser på Skarvbergtunnelen

Bygging av rassikringsprosjektet ny Skarvbergtunnel på E69. Dagens tunnel og vegen i området er i så dårlig tilstand at det trolig vil være riktig å bygge ny tunnel framfor å utbedre eksisterende tunnel.

Den foreslåtte innsatsen i Nordland, Troms og Finnmark vil føre til at 50 kilometer riksveg får gul midtstripe.

Ser på jernbane

Forslag til nye jernbaneløsninger i Nord-Norge må sees i sammenheng med dagens infrastruktur og planer for framtidige infrastruktursatsinger, også i nordlige deler av Sverige og Finland.

Det vil blant annet være viktig å analysere om trafikkgrunnlaget tilsier nærmere vurdering av noen av jernbaneprosjektene.

Samferdselsdepartementet mener der derfor er hensiktsmessig å vurdere jernbaneforbindelser for godstransport i en større utredning av utvikling av transportsystemet i nordområdene.

Satser på Høybuktmoen

Utviklingen av Kirkenes lufthavn, Høybuktmoen, vil være viktig for å styrke den strategiske posisjonen til Kirkenes for å skape en attraktiv innfallsport fra Norge mot Nordvest-Russland.

En utvikling av lufthavnen vil også kunne være viktig for å styrke den generelle næringsaktiviteten i regionen. Sammen med andre tiltak for å styrke turistnæringen vil utviklingen av lufthavnen kunne bidra til økt helårsturisme.

For å kunne utnytte dagens rullebane bedre er det behov for å fjerne terrenghindringer øst for rullebanen. Avinor AS har satt i gang med nærmere utredninger, og regjeringen vil komme tilbake til saken når et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag foreligger.