Romjula 2018. Reketråleren «Northguider» grunnstøter under fiske i Hinlopenstretet nord på Svalbard. I stummende mørke og dårlig vær begynner båten å ta inn vann. Mannskapet på 14 må forberede seg på evakuering.
De greier såvidt å få gitt rederiet en kort beskjed på en skurrete og svak satellittelefon. Samtidig sender de ut flere nødmeldinger via hf-radioen, med håp om at noen båter i nærheten kan hjelpe dem.
Men det tar 40 minutter før de får svar.
– Det var fortvilende å ikke høre noe. Minuttene er veldig lange i en sånn situasjon.
Det sier Julie Kolbeinsvik til NRK.
26-åringen var styrmann om bord i «Northguider» den skjebnesvangre ettermiddagen i desember, og den som sendte ut nødmeldingene.
Økt skipstrafikk i nordområdene
Skipstrafikken og fiskeriaktiviteten ved Svalbard har økt de siste åra på grunn av mindre is.
Bare fra 2016 til 2019 steg antallet ekspedisjonscruisebåter fra 39 til 73. Det viser tall fra Miljøovervåking Svalbard og Jan Mayen.
Skulle imidlertid uhellet være ute, er nødkommunikasjon en utfordring så langt nord på kloden. Satellittdekningen er dårlig. Man har også manglet basestasjoner for hf-radio.
Behovet for en velfungerende maritim nødkommunikasjon er viktigere enn før. Det erkjenner justis- og beredskapsminister Monica Mæland. Derfor bruker regjeringen seks millioner kroner på å etablere to nye hf-radio-stasjoner. De er i drift fra i dag av.
– Hendelsen ved Hinlopen jula 2018, viste at nødkommunikasjon i disse områdene er en stor utfordring. Derfor har regjeringen forbedret dekningen i området. Effektiv kommunikasjon bidrar til å redde liv, sier Mæland i en pressemelding.
Skal lytte døgnet rundt
De to nye basestasjonene er satt opp i Hammerfest og på Kapp Linné vest for Longyearbyen. De har dekning helt opp til Nordpolen. De skal driftes av Telenor Kystradio, som sammen med Hovedredningssentralen skal lytte til hf-sambandet døgnet rundt.
Kritikerne har tatt til orde for at hf-radio er avleggs. De mener Norge isteden burde satse på satellittbasert nødkommunikasjon.
Leder for Telenor Kystradio, Terje Hammer, erkjenner at hf-radio er gammel teknologi. Men han sier at satellittløsninger fortsatt ligger et stykke fram i tid. En av årsakene er at det tar tid å få internasjonale regler på plass.
– Det er fornuftig å satse på hf-radio, fordi alle båter som seiler i Arktis er pålagt å ha slikt utstyr om bord. Det er et raskt og billig system å få på plass, for brukerne er kostnadene lik null. I tillegg er det allerede etablert nødprosedyrer, sier Hammer.
Fikk kontakt til slutt
Julie Kolbeinsvik om bord i «Northguider» fikk til slutt kontakt med redningstjenesten. Ved Bjørnøya, over 500 kilometer unna, lå nemlig KV «Barentshav». Kystvaktskipet ble bindeleddet mellom den havarerte tråleren og hovedredningssentralen.
Halvannen time etter at båten grunnstøtte, ble mannskapet plukket opp av redningshelikoptre og fløyet til Longyearbyen.
Hun mener det er bra at nødkommunikasjonen i nord nå blir styrket, ikke minst fordi aktiviteten i området øker.
– På så «høye» breddegrader er lange avstander en utfordring. Hvis man slipper å være avhengig av at det ligger et fartøy som mellomledd, så vil det øke sikkerheten til sjøs. Ønsker vi å bruke disse områdene, er det viktig at dette prioriteres, sier Julie Kolbeinsvik.