Hopp til innhold

– Havbadene gjør at vi kommer i prat med hverandre

At store deler av landet har hoppet på havet har skapt en ny fellesskapsfølelse, og en unnskyldning for beskjedne nordmenn til å slå av en prat med nye folk.

bukta bading

Telegrafbukta i Tromsø lørdag kveld i begynnelsen av mai. Mange er ute for å ta et bad i havet.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Berit Skog

Sosiolog Berit Skog ved NTNU.

Foto: NTNU info

– Vi ser det jo når nordmenn er ute på tur i fjellet, så er det akseptabelt å slå av en prat med fremmede. Det er fordi man har en felles interesse, og nå kan man dele badehistorier med hverandre, sier førsteamanuensis ved institutt for sosiologi ved NTNU, Berit Skog.

Parallelt med at folk i store deler av landet har latt seg utfordre til å ta et iskaldt havbad i begynnelsen av mai, har det også blitt mer naturlig å slå av en prat med den tilfeldige personen som står sammen med deg på brygga, klar til å hoppe.

– Man kan snakke om vanntemperaturen. hvordan badet var, og hvor det er fint å bade. Vi liker jo egentlig å være sosiale, sier Skog.

– Et overgangsritual

Hopp i havet-bølgen kom først til Nord-Norge, og det er også her den har fått størst utbredelse.

– Nå har det endelig begynt å komme fint vær og vårstemning til Nord-Norge. Det hele kan jo være et slags overgangsritual, for å feire våren. Kanskje er motivasjonen for dette sterkere i Nord-Norge, sier Skog.

Eirik Solheim, Redaktør for NRKbeta og prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling

NRKBeta-redaktør Eirik Solheim.

Redaktør i NRKBeta, Eirik Solheim sammenligner de virale facebookvideoene som har spredt seg de siste dagene, med andre såkalte «internett-Memes».

Et «Meme» er gjerne et bilde eller en videosnutt som sprer seg på nettet, og som gjerne endres og utvikles underveis. Eksempler på Memes er et klipp fra filmen «Der Untergang» der folk legger på egne, morsomme undertekster, og LOLCats.

– Bade-utfordringen er en oppfordring til å være kreativ. Vi mennesker er kreative av natur, men når du får et konkret oppdrag er det lettere å gå ut og gjøre noe morsomt, sier Solheim.

Alle kan lage video

Han viser til at de fleste av oss nå går rundt med fullverdig videoproduksjonsutstyr i lomma, i form av en smarttelefon.

– Det er enkelt å lage en video som viser hvor morsomme og tøffe vi kan være, og så dele den, sier Solheim.

På sykkel ut i sjøen:

Thomas Amundsen tok Hawaii-shortsen og sykkelen med seg over bryggekanten i Tromsø. Nå hopper folk over hele landet i havet og utfordrer vennene sine til å gjøre det samme.


Mens de fleste i starten enten valgte å bade, eller ikke svare på utfordringen, har det de siste dagene også dukket opp stadig flere videoer eller bilder der folk protesterer mot trenden.

I mange av videoene forsøker også de badende å overgå tidligere videoer, med stadig mer ekstreme stunt.

Shrek utfordrer Pinocchio

På Svalbard hadde brasilianske Francisco Mattos sett seg lei på de mange badevideoene på Facebook, og ville lage en vri.

– Jeg tok på meg Shrek-kostymet bare for å gjøre noe moro. Facebook skal underholde oss, og ingen har lyst til å se den samme videoen igjen og igjen, sier han.

På slutten av videoen utfordrer han Pinocchio og Esel, som begge dukker opp i Shrek-filmene.

– Videoen er offentlig, og utfordringen åpen, jeg håper en annen kreativ person vil at det videre, sier Mattos.

Se Shrek bade i Bjørndalen utenfor Longyearbyen:

badet på Svalbard


I Alta valgte Frode Ellila et skittent alternativ, fordi han ikke orket å gjøre som alle andre.

– Vi skulle til badeplassen Lathari, men det var det så mye folk der. Da sa onkelen min på fleip at jeg heller kunne hoppe i møkkahaugen. Da sa jeg bare at «jepp, det kunne jeg godt», sier Frode.

Se hoppet:



Uviss vei videre

Frode Ellila hopper i kumøkk-kummen.

– Det er vanskelig å spå hva som vil skje videre. I motsetning til tradisjonelle tv-program der en ferdig produksjon blir sendt ut til seerne, handler dette om en felles kreativitet. Det er ingen felles manusmøter der gangen i dette planlegges, sier Solheim.

Men som med de fleste andre «landeplager» regner han med at også hoppetrenden vil gå over.

badeprotest

Dette bildet har blitt delt ivrig av mange som ikke vil ta imot badeutfordringen.

Foto: Instagram

– Folk blir på et tidspunkt lei, og det blir bare teit å henge etter, sier Solheim.

Vanlig med motbevegelse

– Det som sprer seg på nettet, med andre ord blir viralt, er det som skaper sterke følelser. Det kan glede, overraske eller føle til sinne. Det får pulsen til å stige, sier NRKs spesialrådgiver for sosiale medier, Ingeborg Volan.

At de som blir utfordret blir navngitt på Facebook tror hun også er medvirkende til at trenden har spredt seg såpass fort.

Volan er ikke overrasket over at det også har kommet motreaksjoner på havbadene.

– Alle slike nettdiller får en motstandsbevegelse. For mange er det en del av identiteten ikke å gjøre som alle andre, å være litt på tvers. Samtidig er dette en veldig medstrøms måte å gå mot strømmen på, sier hun.