Deltar i historisk elbilrally mellom Norge og Russland

Sjansene er store for at man får flatt batteri om man ikke planleggeren elbilferien i Finnmark godt, men det hindrer ikke Bellona å arrangere elbilrally i nord.

Elbil rally

Denne uken har fire sjåfører fra Norge og seks fra Russland kjørt fra henholdsvis Kirkenes og St. Petersburg til Murmansk for å vise at elbiler kan brukes over lange avstander i nord.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Elbilen har blitt et vanlig syn, men i Finnmark og i Nord-Russland er det ikke spesielt godt tilrettelagt for elbiler. Her finner man ingen hurtigladere, og skal man ut på tur må man planlegge litt ekstra for å unngå flatt batteri.

Selv om det er langt mellom ladestasjonene så ble tidenes første elbilrally i Barents-region arrangert i helgen.

Kjetil Sandal har tatt turen helt fra Bergen for å ta del i det eksotiske rallyløpet i regi av Bellona og Norsk elbilforening.

– Vi hadde ingen ferieplaner, så fikk vi en invitasjon til å være med på dette. Det så spennende ut. Jeg har aldri vært i Finland eller Russland før, sier Sandal.

Stig Gunnar Lyngmo og Kjetil Sandal

Stig Gunnar Lyngmo og Kjetil Sandal var to av de fire sjåførene som deltok på elbilrallyet mellom Norge og Russland.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Spennende biltur

Målet med elbilrallyet er å rette oppmerksomheten mot behovet for en bedre ladestruktur i nordområdene. Sandal sier at dette er en tur for dem som er litt mer entusiastisk enn den allmenne elbileieren.

– Det har vært et par steder det har vært litt ekstra spennende, sier Sandal, som har en bil som har en rekkevidde på 400 km.

Løpet gikk fra Kirkenes til Murmansk, gjennom industribyene Nikel og Zapolyarny med et stopp i Titovka, hvor Murmansk-administrasjonen og Bellona planlegger å installere en ladestasjon.

Elbilrallyet endte opp ved hotellet Park Inn i sentrum av Murmansk. Her er det en ladestasjon, som ble installert i regi av Bellona i 2017.

Elbil rally

Bellona har jobbet med elbiler i Barents-regionen i Russland siden 2014, og de håper flere byer i nord vil bedre sin ladningsinfrastruktur i framtiden.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Langt mellom ladestasjonene

I Sør-Norge er det mange hurtigladere til elbiler, men i Finnmark finnes det ingen. Elbileier Stig Gunnar Lyngmo kommer fra Hammerfest må til Sørkjosen i nabofylket eller til Levi i Finland om han vil lade med en hurtiglader.

Lyngmo var en av fire sjåfører fra Norge som deltok på elbilrallyet. Han håper at dette stuntet kan få fart på etableringen av ladningsinfrastrukturen i Finnmark, for han har ikke opplevd mange problemer med bilen selv om det er vinter halve året.

– Jeg var veldig skeptisk til kulde og snø, men man må bare planlegge kjøringa litt ekstra., sier Lyngmo, som legger til at man i dag må planlegge kjøringen mye mer uten hurtigladere.

Hans elbilkollega fra Bergen er enig, selv om han kom seg til Kirkenes uten å ha fått flatt batteri.

– Jeg skulle ønsket det var flere hurtigladere i nord, sier Sandal.

Nye bilskilt med et stikk til bensin- og dieseldrevne biler

Denne elbilen har et personlig skilt med et lite spark i siden til bensin- og dieseldrevne biler.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Hurtiglader på vei

Bellona har jobbet med elbiler i Barents-regionen i Russland siden 2014. Etter at ladestasjonen i Murmansk ble installert i 2017, har man på norske side fulgt på. En hurtiglader skal være installert i sentrum av Kirkenes innen utgangen av 2018.