På under et døgn har broen som ble tatt av flommen i Alta blitt fikset.
– En vellykka reparasjon rett og slett, sier Frode Lyng Hansen, overingeniør og bruforvalter ved Statens vegvesen.
Det var søndag morgen at Garrajohka bru i Eiby i Alta kollapset som følge av flommen som rammet flere kommuner i Troms og Finnmark i helgen.
Mandag formiddag åpnet broen igjen for normal trafikk.
Lyng Hansen sier at dugnadsånden har vært stor og bidratt til at de fikk broen kjørbar på under 20 timer.
– Det er helt utrolig. Fra byggherrevakta og mine kollegaer oppdaget skadene søndag morgen har driftsentreprenører med flere kastet seg rundt og stått på hele søndagen og langt ut på natta for at vi skulle få veien opp igjen.
Det var mellom fire og fem meter av veien som hadde forsvunnet og folk var nødt til å kjøre en omvei på om lag 370 km for å kom seg mellom Kautokeino og Alta.
I første omgang så det ut til at arbeidet med å få broen sikker igjen kunne vare i flere dager.
– Vi anser det som en vellykka operasjon. Alt gikk etter planen og det er helt fantastisk!
– Billigere å redde broa enn å lage en ny
En av dem som har vært på jobb i 20 timer var André Englund, anleggsleder i Anlegg nord.
– Vi begynte i 08.30-tiden på søndag og var ferdig i 03:00-04:00-tiden i natt. Så det har blitt noen timer og lite søvn, sier han.
For Englund har det hele vært en opplevelse.
– Det har gått overraskende greit å få broa opp og gå igjen. Vi fikk utrykningskjøretøyene over i går og nå er broa oppe og går igjen. Det har vært en vellykka operasjon.
– Vi var bekymret for at det skulle ta lang tid å få fikset broa igjen, men vi fikk til noen lure løsninger her som gjorde at vi klarte å redde broa. Det er mye billigere å redde den enn å lage en ny, smiler han.
Hvordan kan en 11 år gammel bro kollapse?
Vegvesenet måtte inn med drone under broen søndag for å sjekke forholdene. Brua over Garrajohka ble bygd så sent som i 2010, da nettopp flom var det som satte den gamle brua ut av spill.
Så hvordan en 11 år gammel bro kunne kollapse var et spørsmål også Statens vegvesen stilte seg.
Lyng Hansen forklarer at de har studert bilder fra 2019, samt flyfoto og har funnet ut at elva har funnet en ny vei. Eller en snarvei som Lyng Hansen forklarer det.
På grunn av dette treffer elva broen i en ganske skarp vinkel.
Elva har da gravd ut løsmassene som fundamentet til broa står på.
Lyng Hansen forklarer at det var dette som har ført til at broen kunne kollapse.
Han sier at de må følge opp situasjonen når vannstanden har gått tilbake til normal høyde.
– Så må vi prøve å forebygge at dette ikke skjer til neste år, sier Lyng Hansen.