Hopp til innhold

Bråbrems i biltrafikken verden over gir deg billig drivstoff

Den dramatiske endringen i folks reisevaner under pandemien har gitt overskudd på bensin og diesel. Derfor er det ikke bare den lave oljeprisen som gjør at du kan spare et par hundrelapper på å fylle tanken nå.

Diesel og bensin koster nesten det samme

Det er flere faktorer som spiller inn for at drivstoffprisene er lave nå.

Foto: Freddy Samson Fagerheim / NRK

Drivstoffprisene går opp og ned: I januar var de på rekordnivå etter USAs drap på den iranske generalen Qasem Soleimani.

Nå har koronapandemien sendt prisene motsatt vei.

– Jeg har vært lenge i bransjen, men jeg kan ikke huske noen situasjon der veiledende pris har gått ned med 2 kroner for bensin og 1,30 for diesel, sier Knut Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K.

Store svingninger

De siste ukene har det vært mye variasjon i drivstoffprisene, og de er langt fra stabile. Konkurransen gjør at det er hundrelapper å spare på å treffe perfekt med tidspunktet for å fylle tanken.

Hos Uno X i Tromsdalen var literprisen fredag morgen på 12,90 for diesel og 13,10 for bensin, før den spratt opp til 15,85 og 15,94 etter lunsj.

– Nå i ettermiddag varierer bensinprisen i Troms og Finnmark fra ca. 12,5 til ca. 15,5 kroner, opplyser Hansen.

Knut Hilmar Hansen

Knut Hansen i Circle K kan ikke huske tilsvarende fall i veiledende priser.

Foto: Johnny Syversen

Flere steder har sett priser omkring 11 kroner det siste døgnet.

Årsaken til prisfallet er et samspill mellom oljeprisen og folks reisevaner.

– Råoljeprisen er bare en av faktorene som spiller inn på innkjøpsprisene våre, sier strategi- og kommunikasjonssjef Sigrid Louise Philippart i St1, som driver Shell-stasjonene.

Andre viktige faktorer er tilbudet, produksjonskapasiteten på raffineriene og etterspørselen etter raffinerte produkter på verdensbasis.

Hansen i Circle K legger også til at valutakursen har en innvirkning på prisene.

– Vi kjøper bensin og diesel i dollar, men selger i norske kroner. Det betyr at svak krone også spiller inn på drivstoffprisen.

Drivstoffpriser i Vadsø

Fredag varierer bensinprisen i Troms og Finnmark fra ca. 12,5 til ca. 15,5 kroner, opplyser Knut Hansen.

Foto: Knut-Sverre Horn / Knut-Sverre Horn

Hansen forklarer at selv om de har en anbefalt utsalgspris kan prisene påvirkes av lokal priskrig.

– Prisene kan falle med flere kroner, så gjennomsnittlig pumpepris ligger godt under veiledende pris. Lokalt kan konkurransen være svært tøff enkelte steder, og gi svært lave priser.

– Tøft marked i Norge

Det er tydelig at nordmenn har fulgt restriksjonene som følge av korona; tall fra Drivkraft Norge viser at omsetning av drivstoff til veitrafikken har falt med mellom 20 til 30 prosent, sier Hansen.

Han kan ikke huske å ha sett tilsvarende fall i veiledende priser hos dem.

– Lokalt kan nedgangen ha vært større som følge av lokale priskriger.

Philippart viser til at nordmenn er prisbevisste og at drivstoffmarkedet i Norge er tøft.

Sigrid Louise G. Philippart

– Råoljeprisen er bare en av faktorene som spiller inn på innkjøpsprisene våre, sier strategi- og kommunikasjonssjef Sigrid Louise Philippart i St1.

Foto: Shell/Pressefoto

– Innkjøpsprisene reflekteres fort ut i markedet. Hvis vi ikke tilpasser prisene til et nivå som er konkurransedyktig, sitter vi ikke igjen med noen kunder. Det handler ikke bare om stasjonene i umiddelbar nærhet, men også om ferdselen i et gitt område. Ferdselsårer gir intensitet på konkurransen, sier Philippart.

Store variasjoner

Forklaringen på hvorfor variasjonene på oljeprisen er så store for tiden, er ifølge oljeanalytiker i DNB Markets Helge André Martinsen, de store svingningene vi har fra dag til dag.

– Vi startet uken på 32 dollar fatet og er på 28 nå. Vi er på en nedadgående trend, sier Helge André Martinsen, oljeanalytiker i DNB Markets.

OPEC-landene vedtok søndag å kutte produksjonen, men det er ikke nok til å stabilisere oljeprisen, fastslår han.

– De sa de skulle kutte med 10 millioner fat per dag. Normalt er det en del juks, så de kutter kanskje 7 millioner fat. Mens etterspørselen faller med nesten 30 millioner fat per dag. Det er en ubalanse som kuttet ikke klarer å rette opp, forklarer Martinsen.

– Hvis lagrene går fulle og vi ikke har noe sted å gjøre av oljen, kan prisene gå ytterligere ned.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark