Drivstoffprisene går opp og ned: I januar var de på rekordnivå etter USAs drap på den iranske generalen Qasem Soleimani.
Nå har koronapandemien sendt prisene motsatt vei.
– Jeg har vært lenge i bransjen, men jeg kan ikke huske noen situasjon der veiledende pris har gått ned med 2 kroner for bensin og 1,30 for diesel, sier Knut Hansen, kommunikasjonssjef i Circle K.
Store svingninger
De siste ukene har det vært mye variasjon i drivstoffprisene, og de er langt fra stabile. Konkurransen gjør at det er hundrelapper å spare på å treffe perfekt med tidspunktet for å fylle tanken.
Hos Uno X i Tromsdalen var literprisen fredag morgen på 12,90 for diesel og 13,10 for bensin, før den spratt opp til 15,85 og 15,94 etter lunsj.
– Nå i ettermiddag varierer bensinprisen i Troms og Finnmark fra ca. 12,5 til ca. 15,5 kroner, opplyser Hansen.
Flere steder har sett priser omkring 11 kroner det siste døgnet.
Årsaken til prisfallet er et samspill mellom oljeprisen og folks reisevaner.
– Råoljeprisen er bare en av faktorene som spiller inn på innkjøpsprisene våre, sier strategi- og kommunikasjonssjef Sigrid Louise Philippart i St1, som driver Shell-stasjonene.
Andre viktige faktorer er tilbudet, produksjonskapasiteten på raffineriene og etterspørselen etter raffinerte produkter på verdensbasis.
Hansen i Circle K legger også til at valutakursen har en innvirkning på prisene.
– Vi kjøper bensin og diesel i dollar, men selger i norske kroner. Det betyr at svak krone også spiller inn på drivstoffprisen.
Hansen forklarer at selv om de har en anbefalt utsalgspris kan prisene påvirkes av lokal priskrig.
– Prisene kan falle med flere kroner, så gjennomsnittlig pumpepris ligger godt under veiledende pris. Lokalt kan konkurransen være svært tøff enkelte steder, og gi svært lave priser.
– Tøft marked i Norge
Det er tydelig at nordmenn har fulgt restriksjonene som følge av korona; tall fra Drivkraft Norge viser at omsetning av drivstoff til veitrafikken har falt med mellom 20 til 30 prosent, sier Hansen.
Han kan ikke huske å ha sett tilsvarende fall i veiledende priser hos dem.
– Lokalt kan nedgangen ha vært større som følge av lokale priskriger.
Philippart viser til at nordmenn er prisbevisste og at drivstoffmarkedet i Norge er tøft.
– Innkjøpsprisene reflekteres fort ut i markedet. Hvis vi ikke tilpasser prisene til et nivå som er konkurransedyktig, sitter vi ikke igjen med noen kunder. Det handler ikke bare om stasjonene i umiddelbar nærhet, men også om ferdselen i et gitt område. Ferdselsårer gir intensitet på konkurransen, sier Philippart.
Store variasjoner
Forklaringen på hvorfor variasjonene på oljeprisen er så store for tiden, er ifølge oljeanalytiker i DNB Markets Helge André Martinsen, de store svingningene vi har fra dag til dag.
– Vi startet uken på 32 dollar fatet og er på 28 nå. Vi er på en nedadgående trend, sier Helge André Martinsen, oljeanalytiker i DNB Markets.
OPEC-landene vedtok søndag å kutte produksjonen, men det er ikke nok til å stabilisere oljeprisen, fastslår han.
– De sa de skulle kutte med 10 millioner fat per dag. Normalt er det en del juks, så de kutter kanskje 7 millioner fat. Mens etterspørselen faller med nesten 30 millioner fat per dag. Det er en ubalanse som kuttet ikke klarer å rette opp, forklarer Martinsen.
– Hvis lagrene går fulle og vi ikke har noe sted å gjøre av oljen, kan prisene gå ytterligere ned.