Hopp til innhold

Innførte bompenger i Tromsø: Færre kjørte og flere syklet i morgentimene

Tromsø er nå blitt en av byene som har bompenger. Det kan vi allerede se konsekvensene av i trafikken.

Bomring Tromsø

Det var færre biler på veiene og få biler på parkeringsplassene til kjøpesentrene i Tromsø til å være en torsdag ettermiddag.

Foto: Aurora Berg / NRK

– Jeg gikk, sier Hilde Alstad i Tromsø.

Men hun hadde gått til jobb uansett, sier hun. At bomstasjonene ble åpnet i dag, påvirket ikke turen hennes til jobb.

Alstad har nemlig bil og bruker den ofte til og fra jobb.

– Jeg kommer nok til å fortsette med det, men kanskje gjøre noen endringer. Kjøre litt mindre enn vanlig, sier hun.

Hilde Alstad

Hilde Alstad valgte å gå til jobb i stedet for å kjøre bil, men det var ikke på grunn av bompengene.

Foto: Marita Andersen / NRK

Alstad var ikke alene om å la bilen stå i morgentimene torsdag.

Færre kjørte, flere syklet

Statens vegvesen har trafikkdata som registrerer hvor mange bilister og syklister som til enhver tid passerer ulike punkter i byen.

Her er tall over hvor mange som passerte to ulike punkt i Tromsø mellom kl. 07:00 og 09:00 tirsdag, onsdag og torsdag denne uka:

Sekretariatsleder i Tenk Tromsø, Veronica Wiik, sier at det nok er flere som har valgt et annet fremkomstmiddel enn bil i dag.

Buss, for eksempel.

– Vi har ikke fått rapporter om at det har vært unormalt mye trengsel eller problemer på bussen i dag. Det virker som at det har vært kapasitet til å ta unna påtrykket som har vært, sier hun.

Veronica Wiik

– Alt har gått som normalt i trafikken, sier Wiik.

Foto: Marita Andersen / NRK

Wiik forteller at også andre byer som innførte bompenger, umiddelbart så en markant nedgang i biltrafikken.

– Det kan også være at folk endrer på arbeidstiden, har hjemmekontor eller reiser annerledes.

Erfaringen fra andre byer er at effekten etter en stund avtar og normaliseres.

Les også Sander (27) flytta frå Tromsø: Ville bort frå høge bompengekostnadar

Sander Bakkeli

– Nedgang i biltrafikk andre steder

Det samme har også Pål Julius Skogholt, gruppeleder i Tromsø SV, sett.

Han forventer å se færre biler på veiene i Tromsø i tiden fremover.

– Det vi har sett fra andre byer, ved innføring av bompenger, er at det har vært en nedgang i bilkjøringen på seks til 10 prosent. Så får vi se om det blir det samme i Tromsø, sier SV-politikeren.

Pål Julius Skogholt, gruppeleder SV

Pål Julius Skogholt i SV peker på fordelene med byvekstavtalen og hvordan det kan bidra til å utvikle vedlikehold av veier og opprettholde prisen på månedskort på buss.

Foto: Aurora Berg / NRK

Det koster opptil 36 kroner for en passering. Men med autopassavtale og elbil får du rabatt. Tanken er at bompengeordningen skal samle inn 4,3 milliarder kroner i Tromsø.

Rundt omkring i kommunen er det satt opp totalt 15 bomstasjoner.

– Det er klart at dette for noen vil utgjøre et stort innhogg i pengepungen, sier Pål Julius Skogholt, gruppeleder i SV.

Men det er ikke alle som er like fornøyde med innføringen av bompenger.

– Jeg mener at det må finnes andre måter å få inn pengene på enn ved bruk av bomstasjoner. Slik at alle får det mer jevnt fordelt, sier Nikolai Hamre, som NRK møter i Storgata i Tromsø.

Nikolai Hamre

Nikolai Hamre kjørte bil til jobb, og kommer ikke til å endre på noe nå som bompengene er innført i Tromsø.

Foto: Marita Andersen / NRK

Les også Kraftig nedgang for bompengepartiet: – Bompenge-vinden har lagt seg, sier valgforsker

Jan Blomseth, Nei til bompenger i Tromsø

– Flere bussavganger er fulle

Troms og Finnmark fylkeskommune skryter av at Tromsø allerede er en kommune hvor mange bruker bussen.

Før jul rapporterte kommunene om 25 prosents økning i antall busspassasjerer sammenlignet med året før.

Og nå tror han enda flere vil reise kollektivt.

– Det er allerede noen avganger som er ganske fulle, men vi håper at det her skal gå bra. Og at folk fortsatt synes det er fint og behagelig å ta bussen, sier Johnny Berg, avdelingsleder for kollektiv i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Johnny Berg, avd. leder kollektiv Troms fylkeskommune

Johnny Berg, avdelingsleder i Troms og Finnmark fylkeskommune, forventer en økning av busspassasjerer på 10 prosent.

Foto: Aurora Berg / NRK

Les også Full forvirring rundt byvekstavtale i Tromsø

Trafikk på brua