– Jeg gikk, sier Hilde Alstad i Tromsø.
Men hun hadde gått til jobb uansett, sier hun. At bomstasjonene ble åpnet i dag, påvirket ikke turen hennes til jobb.
Alstad har nemlig bil og bruker den ofte til og fra jobb.
– Jeg kommer nok til å fortsette med det, men kanskje gjøre noen endringer. Kjøre litt mindre enn vanlig, sier hun.
Alstad var ikke alene om å la bilen stå i morgentimene torsdag.
Færre kjørte, flere syklet
Statens vegvesen har trafikkdata som registrerer hvor mange bilister og syklister som til enhver tid passerer ulike punkter i byen.
Her er tall over hvor mange som passerte to ulike punkt i Tromsø mellom kl. 07:00 og 09:00 tirsdag, onsdag og torsdag denne uka:
Sekretariatsleder i Tenk Tromsø, Veronica Wiik, sier at det nok er flere som har valgt et annet fremkomstmiddel enn bil i dag.
Buss, for eksempel.
– Vi har ikke fått rapporter om at det har vært unormalt mye trengsel eller problemer på bussen i dag. Det virker som at det har vært kapasitet til å ta unna påtrykket som har vært, sier hun.
Wiik forteller at også andre byer som innførte bompenger, umiddelbart så en markant nedgang i biltrafikken.
– Det kan også være at folk endrer på arbeidstiden, har hjemmekontor eller reiser annerledes.
Erfaringen fra andre byer er at effekten etter en stund avtar og normaliseres.
– Nedgang i biltrafikk andre steder
Det samme har også Pål Julius Skogholt, gruppeleder i Tromsø SV, sett.
Han forventer å se færre biler på veiene i Tromsø i tiden fremover.
– Det vi har sett fra andre byer, ved innføring av bompenger, er at det har vært en nedgang i bilkjøringen på seks til 10 prosent. Så får vi se om det blir det samme i Tromsø, sier SV-politikeren.
Det koster opptil 36 kroner for en passering. Men med autopassavtale og elbil får du rabatt. Tanken er at bompengeordningen skal samle inn 4,3 milliarder kroner i Tromsø.
Rundt omkring i kommunen er det satt opp totalt 15 bomstasjoner.
– Det er klart at dette for noen vil utgjøre et stort innhogg i pengepungen, sier Pål Julius Skogholt, gruppeleder i SV.
Men det er ikke alle som er like fornøyde med innføringen av bompenger.
– Jeg mener at det må finnes andre måter å få inn pengene på enn ved bruk av bomstasjoner. Slik at alle får det mer jevnt fordelt, sier Nikolai Hamre, som NRK møter i Storgata i Tromsø.
– Flere bussavganger er fulle
Troms og Finnmark fylkeskommune skryter av at Tromsø allerede er en kommune hvor mange bruker bussen.
Før jul rapporterte kommunene om 25 prosents økning i antall busspassasjerer sammenlignet med året før.
Og nå tror han enda flere vil reise kollektivt.
– Det er allerede noen avganger som er ganske fulle, men vi håper at det her skal gå bra. Og at folk fortsatt synes det er fint og behagelig å ta bussen, sier Johnny Berg, avdelingsleder for kollektiv i Troms og Finnmark fylkeskommune.