Hopp til innhold

Black Friday: Prisene senkes, mens svindelen øker

Det er ikke bare butikkene som forbereder seg til Black Friday. Også bankene gjør seg klare, fordi svindelen øker i denne kjøpefesten.

Nettsider som egentlig ser proffe ut, men som egentlig er falske nettsider.

Dette er noen av nettsidene som Forbrukerrådet mener er falske. De ser ut som de er profesjonelt laga, som kan gjøre det lettere å gå i fella.

Foto: Fabian Ubeda / NRK

Den årlige tilbudsdagen er snart tilbake som etter amerikansk tradisjon skal gi en pangstart på årets julegavehandel med gode tilbud. Flere butikker og nettbutikker setter derfor ned prisene sine.

Det som kan se ut som en helt vanlig nettside med gode tilbud kan være en svindlers mulighet for å utnytte deg som handler.

Martin Wangberg

Banksjef i DNB Tromsø, Martin Wangberg tror flere tar ned garden sin rundt Black Friday for å få gode tilbud. Da er det lettere å bli svindlet.

Foto: Edgar Broks / DNB

– Svindel ser vi hele året, men det er ingen tvil om at det kommer flere nettsider rundt Black Friday, sier banksjefen i DNB Tromsø, Martin Wangberg.

Han tror nordmenn blir mer ukritisk fordi de gjerne vil gjøre gode kjøp i forbindelse med julehandelen.

– Flere havner i «shoppetåka» og er ikke like kritisk lenger. Man biter på tilbudene og glemmer forholdsreglene. Da er det lett å bli lurt, sier han.

Store mørketall

– De opererer ofte med en falsk nettside som er laget for å selge kopivarer eller som bare vil stikke av med pengene dine eller kontoinformasjonen din, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Før var det lettere å avsløre nettsidene fordi de hadde dårlig språk og så hjemmelaget ut, ifølge han.

– Nå er det lettere å lage pene og funksjonelle nettsider som ser profesjonelle ut. Det er ikke like lett å se om det er en reell nettside eller ikke, sier Iversen.

Han forteller det er vanskelig å vite hvor mange som blir svindlet hvert år og tror det er store mørketall.

– Folk tenker nok at de burde visst bedre eller så velger de ikke å klage inn i det hele tatt, tror jeg. Hittil i år har 450 forbrukere tatt kontakt med oss og spurt om ulike nettsider er ekte eller ei, sier seniorrådgiveren.

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet og ber folk om å være obs på om en nettside kun er ute for å ta pengene dine.

Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Er uhellet først ute?

– Det er ingen skam å gå i fella, det kan skje den beste, men man må gå til banken om dette, sier seniorrådgiveren Iversen.

Han forteller at nettsidene er ofte registrert i utlandet selv om de fremstår som norske. Det kan være utfordrende å finne ut hvem som eier nett-domenene, sier Iversen.

– Har man betalt kontakt, med postoppkrav eller overført penger til en konto er det derfor vanskelig å få tilbake pengene, sier Iversen.

Derfor er det fornuftig å bruke Mastercard om man handler på nett, mener banksjef Wangberg.

– Da får ikke svindlerne tilgang til brukskontoen din og man er mer sikret slik, sier han.

Det er fort gjort å tenke at man ikke vil ta opp med banken når det er snakk om 2000–4000 kroner, men det er lurt å reklamere og prøve å stoppe kjeltringene, mener Wangberg.

– Har du handlet med kredittkort så kan du få det dekt, sier banksjefen Wangberg.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark