Det russiske fryseskipet Petrozavodsk som ble fyllekjørt mot sørspissen av Bjørnøya 11. mai, lekker igjen diesel ut i hekkeområdene til en av de største ansamlingene av sjøfugl i Nord-Atlanteren.
Pågått i flere uker
Lekkasjene har pågått i flere uker og ført til en tynn dieselhinne som sjøfuglen svømmer inn i, og hvor polarmåker og storjo tar med seg byttedyr. Om tre fire uker blir situasjonen for sjøfuglen mer kritisk. Da hopper lomviungene som i disse dager klekkes på klippene over havaristen ut på sjøen.
– Situasjonen er alvorlig og usikker. På det meste kan dieselhinnen dekke et område på anslagsvis en kvadratkilometer. Utslippene ser ut til å ha økt den siste uka, sier forsker og økolog Hallvard Strøm ved Norsk Polarinstitutt til NTB.
Mannskaper fra bergingsselskapet Titan Salvage kom seg i forrige uke for første gang siden ulykken om bord i havaristen. Det var 50 tonn diesel i tankene da Petrozavodsk havarerte.
30 tonn diesel igjen
Jim Allsworth i det britiske selskapet C. Sollution. Ltd. som har leid inn bergingsselskapet, anslår at det fortsatt kan være 30 tonn diesel om bord.
– Det er mulig, men svært vanskelig å få tømt Petrozavodsk for diesel, smøreolje, hydraulikkolje og andre potensielt miljøfarlige stoffer. Vi gjør alt vi kan for å få det til, men kan ikke risikere livet til mannskapene, sier Allsworth til NTB.