En rekke nye – og utradisjonelle – muligheter for næringsvirksomhet presenteres i en rapport som organisasjonen offentliggjør på klimatoppmøtet i Paris lørdag.
– Det er trist å se at kommunene i Nord-Norge har brukt alle sine næringsutviklings-penger på olje og gass, sier Bellonas grunnlegger og faglige leder, Frederic Hauge.
Han er «ekstremt frustrert» over oljenæringens lobbyvirksomhet, men erkjenner at det er lett for næringens kritikere å bare peke på problemene.
– Vi vil også prøve å vise fram løsningene, sier Hauge til NTB.
Hydrogen-eksport
Flere av Bellonas løsningsforslag krever rikelig tilgang på strøm. I dag har Nord-Norge et kraftoverskudd på 5 terawattimer årlig, ifølge den nye rapporten, som presenteres på et arrangement i Paris hvor også utenriksminister Børge Brende (H) deltar.
Overskuddet kan økes med større utbygging av vindkraft. Hvis også kapasiteten i strømnettet økes, åpner det seg muligheter for nye næringer.
Elektrisiteten kan brukes til produksjon av hydrogen, som kan skipes ut og brukes som drivstoff i kjøretøyer verden over.
– Det er da mye kulere enn å selge olje og gass som forurenser kloden, sier Hauge.
Nye stasjoner
En forutsetning for hydrogensatsingen er at det bygges ut infrastruktur som legger til rette for bruk av kjøretøyer som drives av hydrogen.
Tidligere denne uken presenterte investor Øystein Stray Spetalen og Rema 1000-gründer Odd Reitan planer om å bygge ut et nettverk av fyllestasjoner for hydrogenbiler. I løpet av fem år håper de å få på plass 20 stasjoner, ifølge Dagens Næringsliv.
– Vi gleder oss over alle nullutslippsløsninger, understreker Hauge, som likevel trekker fram elbilens fortrinn når utslippene fra dagens bilpark skal kuttes.
Elektrisk hurtigrute?
Det nordnorske strømoverskuddet kan også komme til nytte hvis internasjonale IT-selskaper legger store datasentre til Nord-Norge.
For utstyret i datasentrene er kaldt klima en fordel, men en nordnorsk storsatsing forutsetter utbygging av fiberoptiske kabler.
Dyrking av tang og tare til produksjon av biodrivstoff kan også bli en vekstnæring, ifølge Hauge. I tillegg ser han for seg at Svalbard kan bli et utstillingsvindu for nye fornybare energiløsninger.
– Mesteparten av transporten i Longyearbyen kan elektrifiseres, påpeker han.
Miljøvennlig øko-turisme har også stort potensial, ifølge Bellona, som har inngått et samarbeid med Hurtigruten for å vurdere delvis elektrifisering av deres skip. (©NTB)