Hopp til innhold

Begraver stridsøksa i E8-saken

– Nå er det viktig at vi jobber sammen og får realisert den nye veien, sier Kristin Røymo (Ap), etter at det torsdag ble klart at nye E8 skal ligge på østsiden av Ramfjorden.

Kristin Røymo

Kristin Røymo (Ap) ønsker nå fortgang og samarbeid mellom de politiske partiene i E8-saken.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Østre alternativ

Den østre traseen vil gå på samme side av Ramfjorden som dagens vei, men den skal gå på oversiden av dagens bebyggelse.

Foto: Kart: Tromsø kommune

– Befolkningen i Ramfjord trenger ny vei, det samme gjør næringslivet og befolkningen i Tromsø. Det er viktig at Tromsø-politikerne følger opp denne saken sammen. Vi må få bygd denne veien nå, sier Kristin Røymo, byrådslederkandidat for Arbeiderpartiet i Tromsø.

Torsdag kunne Kommunal- og moderniseringsdepartementet avsløre at de har bestemt at den nye E8-traseen gjennom Ramfjord, innfartsveien til Tromsø, skal ligge på østsiden av fjorden, på samme side som veien ligger i dag.

Dermed er en årelang kamp over.

Arbeiderpartiet har selv kjempet for å legge veien på vestsiden av fjorden, men ser likevel ikke på dagens avgjørelse som et nederlag.

– Vi har hatt mange omkamper i denne saken. Slik situasjonen er nå er det viktigste at vi får bygget en ny vei, sier Røymo.

Hvem skal ta regninga?

Et av de viktigste spørsmålene som nå peker seg ut er finansiering. Den østre traseen anslås å koste inntil 350 millioner kroner mer enn traseen på vestsiden, som både Staten vegvesen og Arbeiderpartiet anbefalte.

Selv om Høyre gikk til valg med løfte om en bomfri E8, kan ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen garantere for at veien ikke blir bompengefinansiert.

Kristin Røymo har klare meninger om hvem som bør ta regninga for den nye traseen.

– Jeg forventer at regjeringen og staten tar de ekstrautgiftene det vil koste å legge veien på østsiden av fjorden. Dette alternative blir dyrere enn forslaget som først ble vedtatt, og den regningen må staten ta, sier Røymo.

– Da blir det spesielt viktig at lokalpolitikerne i Tromsø kjemper for å få gjennomslag for utbyggingen i de statlige økonomiplanene. Dette må følges opp, uavhengig av hvem som ender opp i en politiske ledelsen etter valget, slik at vi ikke får flere forsinkelser.

I Ramfjord

3.-kandidat for Tromsø Venstre Kine Bergheim (til venstre), ordførerkandidat for Høyre Kristian Støback Wilhelmsen, fungerende ordfører Anni Skogman, byrådsleder Øyvind Hilmarsen, byråd for byutvikling Britt-Hege Alvarstein og statssekretær Per-Willy Amundsen presenterte Kommunal- og moderniseringsdepartementets avgjørelse.

Foto: Henriette Leine Wangen / NRK

Lykkens dag for beboerne

Kjellaug Thomassen er nærmeste nabo til den opprinnelige E8. Hun er veldig fornøyd med det østlige alternativet.

– Vi bor en bilbredde fra E8. Det er helt supert at vi nå får en ny vei. Det blir en helt ny hverdag, sier Thomassen til NRK.

Hun bor i 60-sonen i Ramfjord, og har merket økt trafikk på innfartsåren til Tromsø det siste året.

– Inne hører vi trafikken som går utenfor, og verandadøren må lukkes igjen hvis jeg skal prate i telefonen. Vi blir vekt på natta av trafikken, og vi er slitne, sier Thomassen.

– Vi klarer ikke å få skikkelig nattesøvn der vi bor. Vi er så glad i dag, stråler hun.

Viggo Hansen bor på Fagernes. Også han gleder seg over nyheten.

– Jeg syns det er helt utmerket. Dette er det vi har jobbet for i 30 år, det er gledens dag. Det er en optimal løsning for oss i Fagernes-området, vi får bort all trafikk fra nordfylket, sier han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark