Hopp til innhold

Asketrøbbel over for denne gang

Widerøe flyr som normalt resten av torsdag etter asketrøbbel på morgenen. Også luftrommet over Svalbard åpnet i morges, etter å ha vært stengt siden onsdag.

Widerøe

Askeskyen gjør at Widerøe må kansellere flere avganger langs kysten av Finnmark.

Foto: Thomas Sørensen / NRK

Askeskyen fra Island skapte problemer for flytrafikken i Finnmark denne morgenen.

Widerøes rute 930, den såkalte melkeruta fra Tromsø til Kirkenes, landet ikke i Båtsfjord og Vardø på grunn av en askesky som lå langs nordkysten av fylket.

Rundt 12.30 onsdag formiddag sier Widerøes informasjonssjef Siw Sandvik til NRK at problemene sannsynligvis er over for denne gang.

– Det ser ut som at askeskyen flytter seg og vi tror flytrafikken skal kunne gå som normalt resten av dagen, sier Sandvik.

Flyr ikke høyt nok

Ifølge informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik var det restriksjoner i forhold til flyhøyde som skapte problemer i morges.

– Vi har lov å fly inn og ut av askeskyen, men når flytiden mellom flyplasser vi skal lande på er under 30 minutter flyr vi i en høyde som gjorde at vi kontinuerlig befant oss i askeskyen. Det har vi ikke tillatelse til, og derfor måtte vi innstille noen avganger tidligere i dag, forklarer informasjonssjefen.

De siste prognosene viser at askeskyen flytter seg nordover i løpet av formiddagen torsdag.

Les også: Nord-Norge uten luftambulanse

Skapte problemer

I går kveld var ambulansefly og Widerøe sine flygninger rammet. De større flyene til SAS og Norwegian gikk som normalt.

All flygning på Svalbard ble stanset onsdag kveld, torsdag morgen ble luftrommet åpnet igjen, melder Avinor på sine nettsider.

Også Helse Nord måtte onsdag be Forsvaret om hjelp for å sikre helseberedskapen .

Følg med på restriksjoner i luftrommet på Avinors nettsider .

I følge Avinor er det ikke fastsatt noen restriksjoner i norsk luftrom fra deres side, men flyselskapene har egne restriksjoner i forhold til askeskyen

Følg med hvordan askeskyen forflytter seg på Met Office sine hjemmesider.