10.-klassingene bruker skoletiden på å skru: – Avbrekk fra de tunge fagene

På Kroken skole bruker elevene skoletiden på verkstedet. Gjennom det praktiske valgfaget arbeidslivsfag opplever flere elever i ungdomsskolen at de trives bedre på skolen.

10.klassinger på Kroken ungdomsskole skrur på moped i skoletiden

Håkon (bak) og klassekameraten sitter og fikser på en moped i valgfagstimen.

Foto: Julie Bendiksen / NRK

– Vi får gjøre litt hva vi vil. Det blir et avbrekk fra de tunge fagene, sier 15 år gamle Jakob, elev ved Kroken skole i Tromsø.

Hver torsdag har mange av 10.-klassingene arbeidslivsfag. Den tiden bruker Jakob og klassekameratene på det lille verkstedet på sløydrommet. Der får de prøve seg som mekanikere.

– Dette er en av de få timene vi faktisk gjør det vi skal. Det er mye morsommere å holde på her, forteller Jakob.

15 år gamle Jakob er på verkstedet på Kroken skole

Jakob (15) synes det er gøy å ha arbeidslivsfag. Det blir et avbrekk fra de tunge teoretiske timene

Foto: Julie Bendiksen / NRK

I valgfaget får elevene jobbe med praktiske oppgaver og drive egne bedrifter. Det er ikke bare Jakob som liker å skru på verkstedet. Håkon, som går i parallellklassen hans, synes også det er deilig med en pause fra de tyngre teoretiske timene.

– Det er et av de bedre fagene vi har fordi det er artig og litt mer rolig. Det er et av fagene jeg får bedre karakter for jeg liker det, sier han.

Bjørn Olav Venås er lærer på Kroken skole.

Lærer Bjørn Olav Venås merker at elevene hans trives med å få jobbe praktisk. – Jeg mener selv det er et framtidsfag.

Foto: Julie Bendiksen / NRK

Får en lettere skolehverdag

– Jeg ser at de er mye mer ivrig i skolegangen, påpeker læreren deres Bjørn Olav Venås.

Han ser en forskjell på elevene i arbeidslivsfag og i klasserommet. De får en lettere skolehverdag og mindre teori. Venås forteller at elevene som velger faget, trives bedre med å jobbe praktisk, enn å sitte og lese.

– Ligger i sakens natur at så lenge de får være i aktivitet, så trives de bedre. Det kan være vanskelig for enkelte å sitte stille. Når de får dager som dette, får de utfordret seg litt mer. Det hjelper dem i skoledagen ellers, forteller han.

Arbeidslivsfag ble innført som valgfag i ungdomstrinnet fra 2015. Faget har som formål å gi elevene praktiske kunnskaper og ferdigheter, og bidra til verdiskapning gjennom tjenester og produkter.

– Jeg mener selv det er et framtidsfag. Det at de får prøve seg på forskjellige tekniker og retninger, får starte elevbedrifter og tjene penger, det er det mye læring i, poengterer Venås.

Elevene ved Kroken skole driver kantine. De er en sammenspleiset gjeng.

I kantinegruppa er alle gode venner. Det er alltid tid til en klem mellom vaffelstekningen.

Foto: Julie Bendiksen / NRK

– Gøy å stå opp

Det er god stemning i fellesarealet. Kantinegruppa har stekt opp vafler og har kaféutsalg, noe du har hver torsdag og fredag.

– Det gjør dagene mye morsommere. På torsdag og fredag er det faktisk gøy å stå opp på morgen, sier Stina.

Stina er kantinesjef, og hun har full kontroll på driften. Hun og gruppa har valgt å drive kantine fordi det var noe skolen manglet.

Stina er kantinesjef på Kroken skole

Stina er kantinesjef på Kroken skole. Hun forteller at de lærer mer om økonomi i valgfag enn de gjør i de andre timene på skolen.

Foto: Julie Bendiksen / NRK

– Jeg tror alle synes det er veldig greit. De slipper å gå på butikken, og det er mye billigere her, så jeg tror alle synes kantina er bra, forteller hun.

Gjennom arbeidslivsfag har hun og de andre fått lære mer om temaer de ellers har lite om på skolen.

– Vi vet litt mer om økonomi og sånt. Vi har en økonomisjef i gruppa, som forteller oss hvor mye vi tjener, og går i pluss og i minus. Så vi lærer mer om det enn ellers.

Vi skrur, drikker kaffe og koser oss

Gutta på verkstedet står sammen om driften. De er alle gode på å samarbeide og spille hverandre gode.

– Her er det god stemning og godt samhold, forteller Jakob.

Verkstedet på Kroken skole

På verkstedet får 10.klassingene prøve seg som mekanikere. Gjengen samarbeider godt og har et godt samhold.

Foto: Julie Bendiksen / NRK

Han har ikke bestemt seg for hva han skal gjøre på videregående enda, men han hinter til at det kan hende han ender opp med noe av det samme som i arbeidslivsfag.

– Jeg tror kanskje jeg skal gå elektro eller TIP (teknisk industriell produksjon), men jeg vet ikke helt enda. Kan være det blir noe som dette også, sier han.

Gjengen trives uten tvil godt på verkstedet.

– Vi er her istedenfor i andre klasserom. Vi skrur og drikker kaffe og koser oss.