Hopp til innhold

Ambulansen har sju ganger så mange følgere som det er innbyggere i bygda

Det hele begynte som et prosjekt for å få flere til å søke sommerjobb hos ambulansetjenesten. Nå har den stadig voksende Instagram-kontoen mer enn 6.000 følgere.

– Planen var å få to eller tre hundre følgere på kontoen, da hadde vi egentlig vært ganske fornøyde, sier ambulansefagarbeiderne Andreas Ingilæ (25) og Sanna Lillevik (22).

Instagram-kontoen @ambulanselivkjøllefjord har nå over 6.000 følgere, og enkelte av videoene deres over en million visninger.

Ambulansetjenesten i Kjøllefjord slet tidligere med å rekruttere sommervikarer.
Et initiativ fra de unge ansatte har vært til god hjelp med å fylle opp vikarlisten
Både i Kjøllefjord og nabobygden, Mehamn har de i år klart å få tak i nok sommervikarer.
Med kontoen viser de frem flere øyeblikk fra hverdagen som ambulansetjeneste lengst nord i landet.
Video: Andreas Ingilæ / Ambulanseliv Kjøllefjord

– Vi når ut til mye helsepersonell, så det håper vi vil gi positive ringvirkninger til flere stasjoner i Finnmark, sier Ingilæ.

Mye av det de gjør kan ikke deles i sosiale medier på grunn av personvern.

– Flere av følgerne våre vil kanskje se litt mer av hva vi gjør i ambulansetjenesten, sier Ingilæ, som tror kontoen har fått god drahjelp av TV-serien 113.

God promotering for sykehuset og kommunen

Ambulanse-teamet holder til i Kjøllefjord, som er kommunesenteret i Lebesby kommune, med sine litt over 1.200 innbyggere. Ordfører Sigurd Kvammen Rafaelsen er glad for at ambulansetjenesten i Kjøllefjord er en god ambassadør for yrket og kommunen.

– Ser man unge folk med nye impulser som kommer inn i yrket og er stolt av det de gjør smitter det over, og det er klart at vi er stolt av den jobben de gjør, sier ordføreren.

Sigurd Kvammen Rafaelsen, ordfører i Lebesby kommune (Ap).

Ordføreren er glad for promoteringen av yrket og kommunen som blir vist frem i videoene.

Foto: Eirik Sørenmo Påsche / NRK

Han synes de får godt frem variasjonen av det å jobbe som ambulansemedarbeidere i distriktene.

– Når vår ungdom blir kjent utenfor kommunen og våre landemerker vises frem, så er det klart vi blir stolt. Det er en utrolig jobb de gjør, sier Rafaelsen.

Han tror Instagram-kontoen kan få flere til å syntes det vil være spennende å jobbe i Kjøllefjord. Særlig når det er miljø for å prøve nye ting.

– Det er et ekstra pluss for oss, og det smitter over på andre yrkesgrupper i kommunen.

Ingilæ håper at det arbeidet han og Lillevik gjør i sosiale medier kan gi inspirasjon til andre kollegaer i Finnmarkssykehuset.

Og det gjør det, bekrefter kommunikasjonssjef ved Finnmarkssykehuset, Eirik Palm.

– Det er med på å inspirere flere. Nå ser vi at flere avdelinger som har take-over i vår egen Instagram legger mye arbeid i det, sier han.

Eirik Palm

Den populære Instagramkontoen til ambulansen i Kjøllefjord hjelper også i Finnmarkssykehusets andre kanaler, forteller kommunikasjonssjef Eirik Palm.

Foto: Privat

Instagram-kontoen som begynte som et rekrutteringstiltak, har nemlig vært til god hjelp med å rekruttere nye ansatte.

– Folk begynte å ta kontakt og det ble stor interesse for å jobbe i ambulansetjenesten på Nordkyn, sier Palm.

Lokale kjendiser

To av videoene ambulansetjenesten har lagt ut har gått viralt og fått over 1,1 millioner visninger hver i appen.
Sanna Maria Lillevik får skinne i Instagram-kontoens mest sette videoer.
– Det har skjedd at vi har kommet på oppdrag hvor noen av publikum har blitt starstruck fordi de kjenner oss igjen fra Instagram.
Det synes de selv er veldig rart, men artig.
Andreas Ingilæ, ambulansemedarbeider Kjøllefjord. viser frem drone.
– Vi er helt vanlige folk, ler Ingiæle.
Målet er å nå 10.000 følgere i den populære appen.
Video: Andreas Ingilæ/Ambulanseliv Kjøllefjord

Instagram i ventetiden

Arbeidsdagene til ambulansen i Kjøllefjord er varierende, og i perioder har de ikke mer enn et oppdrag om dagen.

– Vi har ganske mye tid til rådighet, sier Ingilæ.

Deler du øyeblikk fra jobben din i sosiale medier?

Tiden som ellers ville gått til venting på stasjonen går derfor ofte i planlegging og gjennomføring av neste Instagram-innlegg, når de ikke vasker, leser eller øver.

Ingilæ tar ofte med seg filmene hjem for å redigere dem.

Flere av filmene kan jeg fort bruke ti til femten timer på i etterarbeid, før jeg føler det er et okei resultat.

Les også Flere dyr får nettprofiler etter pandemien: Hunden Hugo er en av dem

Hugo, Sofie Rønningen og Børge Hanssen

Les også Hetskommentarer på TikTok: – Jeg slutter ikke på grunn av det

Anne Ragnhild Porsanger

Flere nyheter fra Troms og Finnmark