Hopp til innhold

– Det er ikke like enkelt å få gjort det man skulle gjort selv, når barna er hjemme

Ingunn Mella Alexandersen er en av mange foreldre som over natta blitt lærer for barna sine. Hjemmeskolen har både sine fordeler og ulemper.

Familien Alexandersen i Rafsebotn i Alta har hjemmeundervisning.

Ingunn Mella Alexandersen hjelper barna Cornelia og Theodor med skolearbeid hjemme.

Foto: Hanne B. Nordvåg / NRK

– Her er Birger Bjørn, leser Cornelia Mella Alexandersen.

Kjøkkenbordet har blitt den nye skolebenken for seksåringen, og storebroren Theodor på ti.

For å hindre smitte av koronaviruset, må alle elever i Norge ha hjemmeskole.

Ingunn Mella Alexandersen hjelper barna med skolearbeid hjemme.

Theodor skal skrive en tekst om sjiraffer. Det syns han er spennende.

Foto: Hanne B. Nordvåg / NRK

– Både gøy og frustrerende på samme tid

Mamma Ingunn Mella Alexandersen forteller at barna har dyktige lærere som har gitt gode planer for hvordan hjemmeundervisningen skal legges opp.

– Vi prøver vi å gjøre det litt morsomt. De har hatt første time, og lunsj, og litt utetid. Det syns vi er gøy. Men så er det litt frustrerende også.

– Det er ikke like enkelt å få gjort det man skulle gjort selv, når barna er hjemme, erkjenner Mella Alexandersen.

I tillegg kan det fort bli litt krangling når søsknene skal være sammen hele dagen og i friminuttene.

– Det kan bli litt hett, når barna er så mye sammen. De er jo vant til å være sammen med kompiser og være ute og springe. Så det kan bli litt mer krangling, kanskje, sier Ingunn Mella Alexandersen.

Ingunn Mella Alexandersen fra Rafsbotn i Alta har hjemmeskole for barna Theodor og Cornelia.

Theodor Mella Alexandersen mener bestemt det ikke stemmer at det står at han skal ta ut av oppvaskmaskinen på ukeplanen hans.

Foto: Hanne B. Nordvåg / NRK

Kunst og håndtverk hjelper på motivasjonen

Selv om ungene sitter flittige foran laptopene – leser, regner og skriver mens NRK er på besøk, så er de også klare på at hjemmeskole også kan være ganske ...

– Kjedelig, kommer det lynkjapt fra Cornelia.

– Det er alle som er glad for å være stuck hjemme med mamma, ler Ingunn.

– Jeg vil heller leke, sier seksåringen.

Men mamma Ingunn holder motet oppe. Selv om det er matte, norsk og engelsk som er de viktigste fagene å vedlikeholde akkurat nå, prioriterer hun også fag barna liker, og ikke minst har praktisk nytte av.

– I kunst og håndtverk skal vi leke og male, sier Cornelia.

Selv om motivasjonen hos ungene går litt opp og ned, så støtter mamma Ingunn seg til lærerne på skolen, og hun tror det går bra til slutt.

– Hvis lærerne lager morsomme og enkle planer, så tror jeg vi skal komme oss gjennom dette på en god måte, sier Mella Alexandersen.

Cornalia Mella Alexandersen på seks år synes det er litt kjedelig å ha hjemmeskole.

Cornelia foretrekker kunst og håndtverk over norsk og matte.

Foto: Hanne B. Nordvåg / NRK

– Gjør det beste ut av situasjonen

Anette Berger i Utdanningsforbundet sier det er lurt å gjøre som familien Mella Alexandersen, å lage seg en plan for både timer og friminutter.

– Nå har man en gylden mulighet til å ta hensyn til sitt barn i mye større grad enn man kan når det er 25 unger å ta hensyn til, slik det gjerne er i en klasse.

Berger sitt beste råd er rett å slett å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

– Lytt til barnet ditt, se når det er behov for å gjøre andre ting, og bryt opp med litt annen type aktivitet.

Berger mener hjemmeundervisning også gir familier muligheten til å gjøre morsomme ting sammen.

Anette Berger - Utdanningsforbundet Alta

Anette Berger i Utdanningsforbundet sier det er lurt å legge en plan for dagen når man skal gjennomføre hjemmeundervisning.

Foto: Marcus Vikse Johnsen / NRK

– Hvis man er opptatt av noe spesielt, gjør det. Lag mat, sy, spill spill, gjør noe hyggelig, som man kanskje ikke gjør til daglig på skolen. Fysisk aktivitet er også veldig viktig, sier Berger.

Samtidig erkjenner hun at det er utfordringer med hjemmeskole, særlig for barn som trenger ekstra tilrettelegging og oppfølging.

Det er heller ikke alle skoler som er like digitalt integrert.

– Det er klart det er en utfordring. Det er mange kommuner som låner ut PCer til de elevene som ikke har tilgang på det.

– Så vet jeg også om kommuner som må kopiere opp ting. Det blir løst så godt som mulig med de mulighene man har,