Selger skalldyr til utlandet som aldri før: – Det er et eventyr

Verdien på den norske sjømaten vi selger til utlandet er høyere enn noensinne. Det viser tallene fra første halvår i 2021. Det er spesielt to krabber næringa kan takke for det.

Til venstre: Kongekrabber i nett.
Til høyre: Snøkrabber på mottak.

Mye av årsaken til at rekordene har gått i været er at butikkene i USA har begynt å ta inn snøkrabben.

Foto: Til venstre: JØRGEN REE WIIG / FISKERIDIREKTORATET / Til høyre: KNUT-SVERRE HORN/ NRK

Snøkrabben og kongekrabben har knust alle rekorder.

I årets seks første måneder eksporterte Norge krabber for til sammen 1,01 milliarder kroner, som er tre ganger så mye fra året før.

Fra Kiberg i øst til Alta i vest gjør Bjørn Ronald Olsen god butikk på rekordknuserne.

Han er daglig leder i fiskeriet Cape Fish.

– Vi har hatt en formidabel økning når det gjelder eksport av både kongekrabbe, men spesielt snøkrabbe, sier Ronald Olsen.

Mye av årsaken til at det har gått så bra er at butikkene i USA begynte å ta inn snøkrabben.

Ørjan Kjærvik Olsen, ansvarlig for reker og skalldyr i Norges sjømatråd, kan fortelle at veksten på salget har vært kjempehøy.

– Siden etterspørselen har vært så stor, har prisen holdt seg høy, sier Kjærvik Olsen og legger til:

– Det er et eventyr.

Bjørn Ronald Olsen

Ronald Olsen har vært i krabbeeventyret helt siden eksporten eksploderte i 2010.

Foto: Kristian Sønvisen Bye / NRK

Markedet utvider seg

– Sjømat fra Norge er etterspurt ute i den store verden, sier Ronald Olsen.

Norsk sjømateksport har lenge vært stort i land som USA, Kina og Sør-Korea. Dette er markeder som også tradisjonelt er glad i norsk krabbe.

– I tillegg ser vi at nye markeder som Vietnam og De forente arabiske emirater også får vann i munnen av krabben i år, sier Kjærvik Olsen.

– Når i tillegg restaurantmarkedet i Europa åpner opp igjen, blir resultatet rekord i første halvår, legger han til.

I starten av pandemien ble det en stopp i krabbeeksporten til Kina. Også fra Europa så man at etterspørselen etter kongekrabbe stoppet opp, da restaurantene måtte stenge.

Nå ser derimot Ronald Olsen at pandemien har påvirket kjøpementaliteten til forbrukerne selv.

– I Europa begynner de å tenke på at det er veldig viktig å ha et godt immunforsvar. Og da er sjømat med omega 3 det de etterspør i større grad.

Ørjan Kjærvik Olsen

Ørjan Kjærvik Olsen, analytiker i Norges sjømatråd. Han ser at stadig flere land blir interessert i det Norge har å by på av skalldyr.

Foto: Marius Fiskum / Marius Fiskum

Eventyret blir satt på pause

Årets skalldyreventyr er preget av nye rekorder. For det er ikke bare krabbene som har gjort det stort.

– Vi ser tegn til optimisme for rekene også, sier Kjærvik Olsen.

De har hatt en liten økning fra i fjor, og ved videre åpning i restaurant, hotell og catering i Europa åpner igjen er det grunn til optimisme, mener Kjærvik Olsen og legger til:

– Vi har en tradisjon for å sette rekorder de siste årene. I den norske sjømatnæringa er vi optimister.

Men ikke alle eventyr kan vare for evig.

For snøkrabba er årets eventyr snipp snapp ute.

– Det må settes på pause, fordi hele årets kvote er tatt, forteller Kjærvik Olsen.

Men det ligger håp for fiskeren fra nord i at neste års kvote blir større.

– Vi har hatt en god økning både i fjor og i år, og vi forventer at det blir en økning neste år, sier Ronald Olsen.

Les også: Advarer mot å kjøpe fisk og skalldyr på private markeder