Hopp til innhold

«Norges verste tunnel» er ferdig

Har brukt 90 millioner kroner og fire år på å fikse tunnelen, men ordføreren i Loppa mener det gjenstår mye arbeid før Øksfjordtunnelen er helt i orden.

Øksfjordtunellen

Slik så Øksfjordtunnelen ut før den sto ferdig utbedra i august i år. Selv om den er asfaltert kun en kilometer inn i tunnelen, mener Finnmark fylkeskommune den er ferdig.

Foto: Magnor Kårsgård

– Nå gjenstår kun å vaske den, ifølge fylkeskommunen.

Jan-Eirik Jensen

I fire år har han ventet på at tunnelarbeidet skal bli ferdig. Nå er ordfører i Loppa, Jan-Eirik Jensen frustrert over at det ennå er humper og ujevn kjørebane i tunnelen.

Foto: Rune Berg / NRK

90 millioner kroner og fire år etter at arbeidet ble påbegynt sto Øksfjordtunnelen ferdig i august.

Loppa-ordfører Jan-Eirik Jensen mener derimot det gjenstår mye mer arbeid før den omstridte tunnelen er trygg.

Han mener blant annet at det er et problem at kun en fjerdedel av tunnelen er asfaltert.

– Jeg synes det er slett arbeid, sier ordfører i Loppa, Jan-Eirik Jensen.

Mener tunnelen er ferdig

Nå er arbeidet ferdig, fastslår samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune Per

Per Bjørn Holm-Varsi

Samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune, Per Bjørn Holm-Varsi sier det er blitt gjort mer på tunnelen enn opprinnelig planlagt.

Foto: Kaspar Fulgesang

Bjørn Holm-Varsi.

– Ja, nå har vi gjort det vi hadde tenkt til å gjøre. Det er også gjort mye mer enn det som var planen i utgangspunktet, sier Per-Bjørn Holm-Varsi til NRK.

Men ordfører i Loppa, Jan-Eirik Jensen er ikke enig i at standarden er god nok.

– Nei, for jeg mener at de burde ha asfaltert. Det er ikke halvjobb de har gjort engang. Det er ennå mye humper og mye ujevn veibane, så det er fortsatt skummelt den dag i dag for å kjøre blant annet for motorsyklene, sier Jensen.

(Artikkelen fortsetter under videoen fra befaringen av tunnelen i juli.)

Befolkningen på Sørøya og i Loppa har ventet tålmodig på utbedring av Øksfjordtunnelen. 
Men etter fire års arbeid gjenstår det enda masse arbeid før den er ferdig. 
Nå er tålmodigheten slutt.

Video fra juli, da ordføreren i Loppa var på befaring sammen med Statens vegvesen og Finnmark fylkeskommune.

Asfaltert en kilometer

Øksfjordtunnelen var lenge betegnet som en av Norges farligste tunneler. Dermed ble det for fire år siden satt i gang et prosjekt for å utbedre den.

90 millioner er brukt, men asfaltering av mer enn en kilometer var det ikke penger til.

– Det var en behovsvurdering, og det er noe vi alltid gjør før vi legger asfalt. Da tar vi de verste strekningene og asfalterer dem. Når vi nå får vasket tunnelen, så vil det være, etter det vi får opplyst, så bra som man kan regne med, sier samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune Per Bjørn Holm-Varsi.

(Saken fortsetter under bildet.)

Øksfjordtunellen

Før tunnelen ble utbedra datt det ned is, bolter, skiver og stein. Om lag 2000 mennesker er avhengig av tunnelen, men selv om den nå er ferdig, er de ennå redd for ulykker her.

Foto: Magnor Kårsgård

– Gjenstår masse arbeid

Loppaordfører Jan-Eirik Jensen mener det gjenstår masse arbeid før Øksfjordtunnelen er trygg, mens Statens vegvesen nylig konstaterte at den er ferdig.

– Tunnelen er ikke ferdig i den forstand. Den vil alltid trenge vedlikehold og reparasjoner. Men utbedringene som var planlagt med tanke på rassikring og bedre lys er ferdigstilt i denne omgang, sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen Bjørg Anita Joki.

– Vi har nå hatt to motorsykkelulykker i tunnelen, og der de ulykkene skjedde var det ikke asfaltert, sier ordfører i Loppa, Jan Eirik Jensen.