Hopp til innhold

«Brøyt i vei»-Margrete rydder vei foran påskeutfarten

Hun entrer brøytebilen i tre kjappe steg og svinger den gigantiske doningen ut på landeveien. Sammen med barske kollegaer rundt om i landet, sørger hun for at veiene klargjøres for folk som snart skal på påskeferie.

Brøytebilsjåfør Margrete Strømsvåg

Margrete Strømsvåg er en tøff og erfaren brøytesjåfør som holder veien i Fiplingdalen åpen for fastboende og hytteeiere.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK

Margrete Strømsvåg er en av få kvinner som kjører brøytebil her i landet. Hun brøyter veiene gjennom Fiplingdalen ved naturskjønne Børgefjell nasjonalpark, like nord for grensa til Trøndelag.

Brøytesjåfør og brøytebil

Margrete liker å håndtere stor bil med mange hestekrefter. Det fyker fort igjen på visse strekninger, og været skifter hurtig i nord.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK

Hun fotfølges av ivrige NRK-fotografer som lager ny brøyte-serie til sending neste vinter. Brøyt-serien flytter fokus sørover. Vi skal følge trafikken over Haukelifjell og Margretes strekning i søndre Nordland. I tillegg får seerne være med på brøyting i hjertet av Tromsø by.

Det er bare hyggelig, sier Margrete om fotografene som henger rundt henne både på jobb og i privaten.

– Det er vanligvis ikke så folksomt i bilen.

Fiplingdalen har bare ca. 60 fastboende, men det er mange hytter i området som er avhengige av Margrete og brøytebilen.

Over Haukeli på 1000 meter

Ved seriestart vinteren 2018, møter du også brøytebilsjåfør Olav Johan Dale på den tungt trafikkerte strekninga over Haukelifjell mellom Østlandet og Vestlandet.

Han trives best i uvær.

Brøytesjåfør Olav Johan Dale

Brøytesjåfør Olav Johan Dale på Haukelisæter brøytestasjon trives i dårlig vær når utfordringene står for døra.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK

Den gamle pilegrimsruta over fjellet mellom Telemark og Hordaland ble først åpnet som helårsvei i 1968. Veien over Haukelifjell feirer dermed 50-årsjubileum, samtidig som den nye Brøyt-serien starter i NRK.

På strekningene over tusen meters høyde er kolonnekjøring hverdagskost. Da kjenner Olav Johan at han og gutta på stasjonen er til god nytte.

Haukelisæter fjellstue

Haukelivegen, E 134, har to brøytestasjoner med mannskap som sørger for åpen vei over høyfjellet hele året.

Foto: Sylvi Inez Liljegren

– Når det er godvær, driver vi med vedlikehold, men det beste med jobben er å ta i et tak når det blåser som verst, sier han.

– Da gjelder det først og fremst å holde veien åpen og få folk fram til bestemmelsesstedet.

Haukeliveien, som er veistrekninga på E 134 over Haukelifjell og Røldalsfjell, er sterkt trafikkert. Fjellovergangen har hyppig kolonnekjøring når det blåser som verst, og stenges når uværet blir for ille. Vegforbindelsen mellom øst og vest har til sammen seks tunneler, der det kan bli langvarig venting når været er som verst.

Snøfreser i arbeid på Haukelifjell

Her brukes snøfreseren for å lage sidespor langs hovedveien, der fokksnøen legger seg. Dermed unngår man de enorme brøytekantene som kjennetegnet tidligere tider.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK

Alene på jobb

Begge sjåførene er vant til å være aleine på jobb i brøytebilen og setter pris på ensomheten. Radioen står på, og begge trives de, høyt der oppe over vegbanen. Men for brøytesjåføren i Fiplingdalen er det til dels lange og øde strekninger.

Det bekymrer ikke Margrete.

– Denne veien kjenner jeg som min egen bukselomme, fastslår sjåføren som har flere års erfaring med snøbrøyting i nord.

– Det er ikke ofte jeg kjører meg fast. Og det er en jobb jeg stortrives med, avslutter hun.

Fiplingdalen

"The long and winding road" passer godt på roden gjennom Fiplingdalen, som går i øde og skogfylte områder.

Foto: Sylvi Inez Liljegren / NRK