Ny trend tar av på sosiale medier, men hvor kommer den egentlig fra?

Bilder i svart-hvitt florerer på Instagram under tre forskjellige emneknagger. Hvordan den nye kampanjen har oppstått er uklart. Medieviter Magnus Hoem Iversen advarer mot å dele innlegg ukritisk på sosiale medier.

Trine Lise Challenge

NY TREND: Mange kvinner deler nå bilder av seg selv i svart-hvitt på sosiale medier for å hylle andre kvinner.

Foto: Skjermdump Instagram

Mandag kastet komiker Trine Lise Olsen seg på trenden og la ut et bilde i svarthvitt for å støtte andre kvinner.

Utfordringen er enkel nok. Legg ut et bilde av deg selv uten farger. Nominer noen av dine venner, og skriv gjerne en tekst om kvinner som støtter hverandre.

– Jeg valgte å fokusere på de samiske kvinnene jeg har i livet mitt. De som lærer meg om min kultur og inspirerer meg til å være stolt av å være samisk. Jeg vil hylle mine samiske søstre, forteller Olsen.

Trodde kampanjen var noe annet

Det hersker imidlertid forvirring rundt hva utfordringens betydning og hvordan den startet. Olsen la til mer informasjon to dager etter den opprinnelige posten.

– Først trodde jeg det handlet om at vi skulle løfte andre kvinner som har inspirert deg i en vanskelig tid. Så googlet jeg litt, og fant ut at den egentlig handler om at det er så mange drap på kvinner i Tyrkia, forteller hun.

En av disse kvinnene var 27 år gamle Pinar Gultekin, som ble drept på voldelig vis.

– Hvorfor delte du bildet uten å sjekke dette først?

– Jeg synes i utgangspunktet det er en fin sak. Jeg er «all for sisterhood», og føler at vi kvinner, spesielt i en mannsdominert bransje, må stå sammen. Fra vi var små har jeg hørt at kvinner er kvinner verst, men jeg har aldri følt at kvinner var verst mot meg. Jeg har alltid følt på mye omsorg, sier hun.

Hun mener folk som legger ut svarthvitt-bilde selv må bestemme hvor mye informasjon de vil legge ved.

– Hvis det ikke holder å bare være med, går kampanjen mot seg selv. Det kommer jo an på hvem som reagerer, men hvis vi skal være stolte av hverandre og inspirere hverandre så hjelper det ikke å klage på at du ikke gjorde en god nok jobb.

Delte meninger

Det er delte meninger rundt kampanjens opphav. Noen mener den startet i Tyrkia, andre mener den ble startet av den brasilianske journalisten Ana Paula Padrão for å hylle andre kvinner.

Medieviter Magnus Hoem Iversen peker også på talen til den amerikanske kongresskvinnen, Alexandria Ocasio-Cortez, som en grunn til at temaet nå er aktuelt.

I talen som har spredt seg over hele internett, tar Ocasio-Cortez et oppgjør med hverdagssexisme.

– En kampanje med svarthvitt-bilder oppsto også i 2016, som støtte til kreftsaken, forteller han.

– Alltid en fare ved å kaste seg på trender

Hoem Iversen advarer mot å ukritisk kaste seg på kampanjer.

Portrettbilde av stipendiat i medievitskap ved Universitetet i Bergen, Magnus Hoem Iversen.

VÆR KRITISK: Medieviter Magnus Hoem Iversen oppfordrer folk til å undersøke før de kaster seg på sosiale medier-trender.

Foto: Sigrid Haaland

– Det er alltid en fare ved å kaste seg på trender uten å undersøke dem. Et eksempel er under black lives matter-kampanjen, der folk delte den svarte boksen på Instagram med feil hashtag.

Da oppfattet Black Lives Matter-bevegelsen de velmente bildene negativt, fordi bruken av #blacklivesmatter tok over andre poster som de heller ville ha fokus på.

– De brukte den emneknaggen for å spre sine ting, og endte med å føle seg kneblet. Derfor bør man sjekke ut hva det er og hvem som står bak, før man poster.

Svart-hvitt-utfordringen på sosiale medier har også fått kritikk for å være rettet mot influencere og kjendiser som kun vil vise ansikt, og som ikke engasjerer seg noe mer i saken enn å legge ut et bilde.

– Kanskje det er folk som vanligvis ikke gjør sånne ting, men som slenger ut et bilde for å vise at de er med. Det å vise solidaritet er bra uansett, mener Olsen.